عسل، شیرین کننده اصیل

به گزارش وبلاگ بازی، عسل شیرین کننده ای طبیعی است که علاوه بر طعم مطلوب و مزه شیرینی که دارد به علت فواید و خواص درمانی اش از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است.ابن سینا در کتاب قانون در بسیاری از نسخ خود از عسل و موم بهره برده و آن را داروی بازیافتن جوانی و قوای حافظه نامیده است. قدمت استفاده از عسل در مصر حداقل به ?2500

عسل، شیرین کننده اصیل

عسل، شیرین نماینده اصیل

نویسنده:محمدرضا میرغلامی

عسل شیرین نماینده ای طبیعی است که علاوه بر طعم مطلوب و مزه شیرینی که دارد به دلیل فواید و خواص درمانی اش از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است.

ابن سینا در کتاب قانون در بسیاری از نسخ خود از عسل و موم بهره برده و آن را داروی بازیافتن جوانی و قوای حافظه نامیده است. قدمت استفاده از عسل در مصر حداقل به ?2500 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. عسل طبیعی، کربوهیدراتی است که خیلی زود جذب می گردد و برای همه افراد، به ویژه ورزشکاران، سالمندان، بچه ها و بیماران دیابتی که دچار افت قندخون هستند، بسیار مناسب است. برای عسل فواید و خواص زیادی ذکر شده که خاصیت ضدمیکروبی، خاصیت ضدسرطانی، یاری به هضم غذا و برطرف خستگی نمونه هایی از آنهاست. هرچند از گذشته خواص عسل شناخته شده و از آن به اسم غذا و دارو استفاده می شده است اما نتایج آنالیز های نو هم فواید این ماده مغذی را تایید می نماید.

عسل و سرفه

شاید شما هم شنیده باشید که مصرف عسل با آب جوش و لیموترش به افرادی که سرما خورده اند، توصیه می گردد. آنالیز ها نشان داده است با توجه به خاصیت درمانی عسل می توان از آن به اسم داروی طبیعی درمان سرفه برای بچه ها بالای 2 سال استفاده کرد. به گزارش نچرال نیوز، برترین داروی درمان سرفه برای بچه ها 2 تا 6 سال استفاده از عسل است زیرا آنالیز های اخیر نشان داده که بهتر است در این سن کمتر از دارو های شیمیایی ضدسرفه استفاده گردد. عسل به اسم یک داروی طبیعی ضدباکتریایی شناخته شده و در از بین بردن انواع باکتری ها بسیار موثر است. بنابر همین گزارش، محدودیت خاصی برای استفاده از عسل وجود ندارد و برخلاف دارو های شیمیایی که مصرف آنها باید دقیقا طبق دوز تجویز شده انجام گیرد، می توان به تنهایی یا همراه آب یا شیر و حتی چای گرم برای بچه ها از عسل استفاده کرد. محققان در آنالیز های خود بچه های را که شدیدا سرفه می کردند، به 2 گروه تقسیم کردند؛ به گروه اول داروی خاصی داده نشد و به گروه دوم قبل از خواب یک قاشق پرعسل داده شد. نتیجه اینکه سرعت بهبودی در گروه دوم به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت. متخصصان معتقدند برای بچه ها 2 تا 5 سال مصرف روزانه نصف قاشق غذاخوری و برای بچه ها 6 تا 12 سال روزانه یک قاشق غذاخوری عسل کفایت می نماید. در خصوص سنین بالاتر هم می توان این میزان را به 2 قاشق افزایش داد.

البته باید به این نکته توجه داشت که مصرف عسل در بچه ها زیر 2 سال توصیه نمی گردد. آنالیز ها نشان داده است استفاده از عسل برای بچه ها زیر 2 سال می تواند موجب بروز عوارض شدیدی گردد. محققان آلمانی هشدار داد ه اند استفاده از محصولات طبیعی و بسیاری از مواد خام برای بچه ها زیر 2 سال ممنوع است. این محققان دلیل این موضوع را امکان بروز آلرژی و حتی در مواردی مسمومیت در بچه ها به دلیل وجود مواد طبیعی و گرده درختان و گل ها در عسل طبیعی گفت ه اند. به گفته این محققان از سال دوم زندگی خوردن عسل برای کودک بلامانع است، زیرا باکتری های داخل روده آنقدر مقاوم شد ه اند که با مواد اضافه موجود در عسل مقابله نمایند. از 2 سالگی به بعد نباید عسل را از برنامه غذایی کودک حذف کرد، زیرا این محصول طبیعی حاوی ویتامین های گوناگون و مقوی برای سلامتی بدن است.

عسل و سرطان

آنالیز ها نشان می دهد عسل تیره که خالص تر بوده و حاصل کار زنبور های عسل است، به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها ی فراوان و مواد مقوی می تواند مانع بروز بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان گردد و البته آنالیز ها نشان داده که عسل تیره تر خواص بیشتری دارد. بنابر همین گزارش، این نوع عسل در همه جای جهان یافت نمی گردد و در کشور هایی با گیا هان و شرایط خاص مانند اسپانیا بیشتر است. دانشمندان معتقدند چنانچه افراد به میزان کافی از آنتی اکسیدان ها ی طبیعی مانند عسل، میوه، سبزی و روغن زیتون در برنامه غذایی خود استفاده نمایند کمتر به بیماری های گوناگون مبتلا می شوند. با وجود اینکه عسل میزان قابل توجهی هیدرات کربن (قند) دارد و تقریبا 80 درصد آن را شکر تشکیل می دهد اما به قدری قابلیت متعادل سازی سیستم بدن را دارد که تاثیر آن قابل مقایسه با هیچ کربوهیدرات دیگری نیست.

بعلاوه نتایج آنالیز های محققان کالیفرنیایی نشان داده مصرف روزانه یک قاشق عسل گردش خون را در رگ ها تسریع می بخشد و با فراوری آنتی اکسیدان های خاص بدن را در مقابل رادیکال های آزاد که موجب تخریب سلولی شده و عامل بازدارنده فعالیت سالم هستند محافظت می نماید. در این مطالعه محققان افراد تحت آزمایش را که در رژیم غذایی روزانه خود، یک قاشق سوپ خوری عسل مصرف می کردند طی فواصل زمانی معین مورد آنالیز قرار دادند. در سرانجام مقایسه نمونه های خونی این افراد با نمونه های خونی افراد گروه شاهد نشان داد ارتباط مستقیمی میان مصرف عسل و میزان پلی فنول های موجود در خون وجود دارد. پلی فنول نوعی آنتی اکسیدان است که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت نموده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

عسل و خستگی

عسل تنها ماده قندی ای است که علاوه بر بی ضرر بودن، خواص زیادی دارند و فاسد هم نمی گردد. در عین حال معین شده برای بر طرف کردن خستگی هم بسیار مفید است. ثابت شده که عسل به دلیل داشتن گلوکز فراوان به آسانی و سرعت تجزیه می گردد و هضم آن هم به راحتی صورت می گیرد. از آنجا که انرژی حاصل از عسل به طور کامل و سریع آزاد می گردد مصرف آن در چای یا شیر هنگام صبحانه موجب می گردد افراد در شروع روز انرژی بیشتری داشته باشند و به راحتی بر احساس ضعف و خستگی غلبه نمایند. به همین خاطر است که متخصصان به افرادی که مبتلا به بیماری هایی هستند که خستگی و ضعف از عوارض آن است توصیه می نمایند به ویژه در هنگام صبح عسل مصرف نمایند. بعلاوه از آنجا که خستگی در بسیاری موارد به دلیل کم خونی است و عسل می تواند بر میزان هموگلوبین خون تاثیر داشته باشد و آن را افزایش دهد، به همین خاطر در خستگی های ناشی از کم خونی هم موثر است. از طرفی با تاثیر انرژی زایی بر عملکرد بهتر عضلات قلب هم موثر است و بروز بیماری های قلبی را به تعویق می اندازد. عسل به دلیل دارا بودن خاصیت ضدباکتری از پوسیدگی دندان ها پیشگیری نموده و باعث سفیدی و استحکام دندان ها می گردد. البته یکی از موارد منع عسل در خصوص بیماران دیابتی است که به مقدار قند معمولی شیرین بوده و بهتر است استفاده نگردد.

عسل و شیرین نمایندگی

عسل برای افراد سالم، کسانی که کلسترول بالا و دیابت نوع 2 دارند، مفید است. در آزمایش های مختلفی که روی افراد سالم، افراد مبتلا به کلسترول خون بالا و دیابت نوع دوم انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عسل یکی از مناسب ترین شیرین نماینده ها برای تمام گروه های ذکر شده است. در این آنالیز برای 15 روز، به 8 فرد سالم، 6 بیمار با کلسترول خون بالا و 7 بیماری که مبتلا به دیابت نوع 2 بودند به میزان مشابهی شکر، عسل مصنوعی و عسل طبیعی خورانده شد. در سرانجام مشاهده شد در افرادی که از سلامت کامل برخوردار بودند، مصرف شکر و عسل ساختگی یا تاثیر منفی داشت یا به طور کلی هیچ تاثیری نداشت. در حالی که مصرف عسل طبیعی در این افراد به کاهش 7 درصدی کلسترول، کاهش 2 درصدی تری گلیسرید، کاهش 6 درصدی هموسیستئین (یکی از فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی) و بعلاوه کاهش 6درصدی قندخون منجر شد. بعلاوهHDL یا همان کلسترول خوب خون این افراد به میزان 2 درصد افزایش پیدا کرد. در بیمارانی که دارای کلسترول بالا بودند مصرف عسل طبیعی به کاهش 8 درصدی کلسترول منجر شد که در این میان سهم کلسترول بد خون 11 درصد بود. بعلاوه مشاهده شد مصرف عسل طبیعی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باعث کاهش قابل توجه قند خون می گردد.

محتویات عسل

عسل مهم ترین منبع مواد قندی شناخته شده است و 15 نوع قند دارد که مهم ترین آنها فروکتوز، گلوکز و ساکاروز است. عسل به خاطر داشتن بعضی مواد تخمیری و آنزیم هایی مانند آمیلاز، اینورتاز، کاتالاز و پراکسیداز به هضم غذا یاری می نماید. بعلاوه عسل دارای ویتامین های گروه B و ویتامین هایC ،K ،E ،A، نیاسین و اسیدفولیک است. هرچند میزان این ویتامین ها در عسل خیلی زیاد نیست اما با این حال کافی و مفید است. عسل دارای انواع پروتئین، اسیدهای آمینه، اسیدهای آلی مثل اسید فورمیک و مشتقات کلروفیل و میزانی آنزیم و رایحه های معطر است. املاح معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، کلر، فسفر، گوگرد و ید هم در عسل وجود دارد. عسل به اسم یک ماده مغذی شناخته می گردد و مصرف آن در رژیم غذایی توصیه شده است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "عسل، شیرین کننده اصیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسل، شیرین کننده اصیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید