صادرات محصولات بهداشتی با برند خارجی ترفندی برای دور زدن تحریم

به گزارش وبلاگ بازی، مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران را به کشورهای ترکیه و ارمنستان می برند و در آنجا بسته بندی و صادر می گردد؛ بختیار علم بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی به ایسنا گفته است: محصولات شوینده ایران به کشورهای منطقه، آسیای میانه، کشورهای عربی خلیج فارس و ترکیه صادر می گردد؛ اما با توجه به مسائل مربوط به جابجایی اقتصادی ناشی از تحریم ها و نبود بانک های بین المللی، فعالان این صنعت در مواردی برای دریافت وجوه صادر شده، محصولات خود را به کشورهایی مثل ترکیه و ارمنستان می برند و از آن جا به نام همان کشورها و با برند همان کشورها صادر می نمایند.

صادرات محصولات بهداشتی با برند خارجی ترفندی برای دور زدن تحریم

علم بیگی گفته که تولیدنمایندگان مجبورند محصول خود را با اتیکت جدید و به اسم کشورهای خارجی صادر نمایند. بخشی از صادرات به اسم ایران انجام نمی گردد و برای همین حجم صادرات ایران در این حوزه کم است.

مدت هاست که صادرنماینده تحریم و نبود تعامل بانکی را از مسائل اساسی می دانند که به حجم و میزان صادرات ضربه زده است. خیلی از محصولات استراتژیک ایران قاچاق می گردد و در کشورهای دیگر فرآوری و بسته بندی شده و به نام همان کشور صادر می گردد. در کنار این مسائل عدم توجه به برندسازی هم از معضلات است که در حوزه های دیگر صادراتی هم دیده می گردد.

در نشست خردادماه 1400 کارگروه تخصصی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، فعلان مالی حوزه زعفران گفتند: گرچه به 60 کشور زعفران ایرانی صادر می گردد ولی به صورت فله ای است و برندسازی و بسته بندی برای مصرف نماینده نهایی کمتر مورد توجه بوده است و این بسته بندی به وسیله کشورهایی مثل اسپانیا انجام می گردد و با برند اسپانیا صادر می گردد.

حالا رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی از مسائل صادرات فله ای مواد آرایشی و بهداشتی و مواد شوینده می گوید و معتقد است که باید موانع صادرات از پیش پای صادرنماینده ها برداشته گردد.

صادرات مواد شوینده و آرایشی در سه ماه پایانی سال 1399، حدود 115 میلیون دلار بود.

در دوره شیوه بیماری کرونا، صادرات مواد شوینده ممنوع بود؛ اما از اواخر سال گذشته، مجوز مجدد برای صادرات داده شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "صادرات محصولات بهداشتی با برند خارجی ترفندی برای دور زدن تحریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات محصولات بهداشتی با برند خارجی ترفندی برای دور زدن تحریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید