آخر و عاقبت سریال هیولا

به گزارش وبلاگ بازی، هوشنگ شرافت به عنوان میراث دار شرف و صداقت سنتی، پس از چند ماه به دلیل حسن سابقه آزاد شده، اما او دیگر آن هوشنگ شرافت گذشته نیست. هنوز مزه مارچوبه زیر دندانش است و وسوسه اش می نماید.

آخر و عاقبت سریال هیولا

هیولا سریال پرطرفدار مهران مدیری در حالی خاتمه یافت که بسیاری از مخاطبان پیگیر این مجموعه از انتها آن راضی نبودند. هیولا هفتمین همکاری مهران مدیری و پیمان قاسم خانی بعد از سریال های پاورچین، نقطه چین، شب های برره، باغ مظفر، گنج مظفر و مرد هزارچهره محسوب می شود و این سریال را به دلیل حضور این نویسنده باید نقطه عطفی در کارنامه اش دانست که بعد از سال ها دوباره کنار مهران مدیری نهاده شد و خروجی همکاری شان با اقبال عمومی روبه رو شد.

شاید این نکته را باید مهم ترین اتفاق کارنامه هنری مدیری و قاسم خانی در این دوره دانست؛ بازگشت باشکوه زوج هنری. البته نمی توان انکار کرد که هیولا با توجه به سوژه اجتماعی و انتقادی اش نسبت به جریان های زیرپوستی جامعه ایرانی توانست نظر بینندگان را جلب کند، ولی شیوه نگارش فیلم نامه و کارگردانی مدیری تا حدود زیادی مسائل آثار مدیری درغیاب قاسم خانی را محو نموده است.

موضوع سریال هیولا درباره خانواده ای است که از زمان احمدشاه تاکنون می خواهند شریف باشند و شریف بمانند؛ درست مثل نام خانوادگی شان و اسم کوچه ای که در آن زندگی می نمایند: شرافت، اما موقعیت ها و وسوسه ها اجازه این کار را به شخصیت اصلی داستان نمی دهد.

همین مضمون و روند فساد انسانی سالم به هیولا موجب شده، بعضی ساخت این سریال را نوعی انتقاد بر شرایط نابسامان اداری و بوروکراتیک اجتماع بدانند و آن را بپسندند و گروهی نیز پرداختن سطحی به چنین آسیبی و فروکاستن آن به جای نمایاندن معضلی سیستماتیک و محدود کردن آن به مسئله ای اخلاقی را نوعی موج سواری بر جریان های سیاسی بدانند.

با این حال آنچه حتی بعضی از علاقه مندان این سریال را ناراضی نموده، خاتمه بندی آن است؛ خاتمهی که این گروه معتقدند غیرمنطقی، عجولانه و سرهم بندی شده است و با ریتم منطق کل مجموعه جور درنمی آمد یا لااقل از سازندگان آن انتظار بیشتری می رفت؛ البته در مقابل هستند گروهی که بر این باورند سازندگان این سریال خود و بینندگان را از قید خاتمه بندی های کلیشه ای که فیلم و سریال ها گرفتارش می شوند، رها کرد ه اند.

همه این نقدها به علاوه شایعه های اتفاقات مرتبط با اخذ مجوز قسمت خاتمهی و نظرات کارشناسان شورای پروانه نمایش موجب شده حاشیه های این سریال پس از خاتمه آن ادامه یابد.

پیش از این امیر برادران که با سرپرستی پیمان قاسم خانی سریال هیولا را به نگارش درآورده است درباره اینکه آیا هیولا به واسطه پرداختن به موضوعاتی حساس از قبیل: فساد، سانسور یا حذفیاتی داشته است، اظهار نموده بود: وزارت ارشاد همکاری خیلی خوبی داشت و به نظرم خیلی کم بخش هایی از آن حذف شد.

برادران درباره قسمت خاتمهی این سریال هم شرح داد خاتمه بندی هیولا در میان سریال های طنز پیروز بوده است؛ اما لزوما یک خاتمه خوش نیست.

نگاه منتقدان مطرح

اما منتقدان مطرحی، چون هوشنگ گلمکانی نظری متفاوت دارند. گلمکانی در صفحه اینستاگرامش نوشته است: سریال هیولا خاتمه عجیب و غیرمنتظره ای داشت. ما که نمی دانیم چه اتفاقی آن پشت افتاده، اما با چیز هایی که در روز های پیش از پخش قسمت آخر درباره دخالت های احتمالی ناظران گفته می شد و اصلا عدد بی ربط نوزده به عنوان قسمت آخر سریال، این نگرانی وجود داشت که فشار های سانسوری، کار خاتمه سریال را به سرهم بندی بکشاند.

اما این خاتمهی غافلگیرنماینده و حتی تکان دهنده بود. داستانی که قرار بود کاریکاتوری از فساد مالی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی پیرامونمان باشد، در خاتمه حتی لحن اغراق آمیز کاریکاتوری اش را از دست داد و تبدیل به یک کمدی تلخ و سیاه شد. کامروا زندانی شده، ولی از نشانه ها پیداست که به زودی با اعمال نفوذ ها برمی شود. پسرش با شمایل پدرخواندگی جانشین او شده و حالا لبخند های ابلهانه اش تبدیل به زهرخند شده.

هوشنگ شرافت به عنوان میراث دار شرف و صداقت سنتی، پس از چند ماه به دلیل حسن سابقه آزاد شده، اما او دیگر آن هوشنگ شرافت گذشته نیست. هنوز مزه مارچوبه زیر دندانش است و وسوسه اش می نماید. پنجاه هزار تومانی تقلبی را مچاله می نماید و در سطل آشغال پارک می اندازد، اما برمی شود آن را برمی دارد، صافش می نماید و در جیب می گذارد.

برای اولین بار (؟) سیگاری روشن می نماید و به دل تاریکی شب می رود. صدای نمای خاتمهی (چیزی شبیه رعد یا انفجار یا شکستن درختی) همراه با تغییر ناگهانی زاویه دوربین به سوی زمین (انگار که ضربه ای به آن خورده) می تواند تعبیر های مختلفی همسو با این خاتمه تلخ و تیره داشته باشد.

این دورانی است که از آدم های شریف هم هیولا می سازد، یا دست کم وسوسه خطا و گناه را به جانشان می اندازد. هوشنگ شرافت دیگر آن آدم گذشته نیست و کسی هم ملامتش نمی نماید.

همچنین سعید رجبی فروتن یکی از اعضای شورای پروانه نمایش خانگی، از اختلاف وزارت ارشاد و سازندگان هیولا برای خاتمه بندی این سریال نوشته است. این عضو شورای پروانه نمایش خانگی نوشته است: هیولا به ایستگاه خاتمهی رسید.

خاتمه بندی سریال هیولا متاسفانه و شاید هم خوشبختانه آن چیزی نیست که شورا های پروانه ساخت و نمایش به نویسنده و تهیه نماینده سریال پیمان قاسم خانی و سید مصطفی احمدی پیشنهاد کردند. حاصل کار آن چیزی است که تیم سازنده بر اجرای آن اصرار داشتند. در مقابل کسانی هم هستند که از این خاتمه بندی رضایت دارند.

محمد بحرانی بازیگر این سریال در مصاحبه با ایسنا سکانس خاتمهی هیولا را زیبا، هنری، دلپذیر و در عین حال میخکوب نماینده دانسته و درباره سکانس خاتمهی هیولا و شخصیت شرافت گفته است: من هم از سکانس خاتمهی شوکه شدم و تاثیرگذار بود؛ چراکه نمی دانیم شرافت چه خواهد نمود.

ممکن است نیم ساعت بعد 50 تومان را دور بیندازد یا نه؛ برای شخص من به عنوان یک مخاطب، خاتمه بندی دلپذیری بود و سعی نشد به شکل کلیشه ای همه چیز به یک اتفاق خوب ختم شود و به نوعی این گونه باشد که همه، سال های سال به خیرو خوشی در کنار هم زندگی نمایند.

وی در پاسخ به اینکه آیا فشار های بیرونی برای خاتمه قصه وجود داشته است، تاکید نمود: از آنجا که ما بازیگریم صرفا متن ها را به ما می دادند و ما کارمان را انجام می دادیم. حقیقتا از مسائلی که مطرح می شود خبر ندارم؛ چون عملا به ما منتقل نمی شود و در این موضوع خیلی نمی توانیم اظهارنظر کنیم.

منبع: فرادید

به "آخر و عاقبت سریال هیولا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر و عاقبت سریال هیولا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید