یونسکو و صندوق احیاء؛ دو روی سکه حفاظت از ابنیه تاریخی

به گزارش وبلاگ بازی، دغدغه حفظ و احیای بناهای تاریخی به عنوان ثروت های میان نسلی همیشه یکی از دغدغه های مهم در حوزه توسعه پایدار بوده که توسط سازمان های جهانی نظیر یونسکو و شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها (ICOMOS) نیز به دقت مورد توجه قرار گرفته است.

یونسکو و صندوق احیاء؛ دو روی سکه حفاظت از ابنیه تاریخی

بسیاری از اندیشمندان توسعه پایدار را مترادف با حفظ و پاسداری از میراث مادی و معنوی گذشتگان که در طول قرن ها سینه به سینه به دست امروزیان رسیده، می دانند و در این میان گستره وسیعی از داشته های بشری نظیر آب ها، رودخانه ها، درختان، جنگل ها، قنات ها، بناها، سراها، رواق ها، مناره ها، گلدسته ها، سابات ها را می توان در حوزه این میراث گنجاند.

در شرایط کنونی و در عصر شتاب دریافت تکنولوژی و دستاوردهای بشری در این حوزه، بنیان های برآمده از خردجمعی در نظام بین الملل نیز درصدد هستند تا با موضوع بخشیدن به تاریخ، فرهنگ و هویت ملت ها، حافظه و تاریخ بشر را از تغییرات پرشتاب عصر جدید مصون دارند.

در شرایط کنونی بن مایه بسیاری از نشست ها، سمینارها و کارگاه های تخصصی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد بر حول نگرانی از فراموش شدن حافظه تاریخی بشر یا نسیان فرهنگی تاریخی و مخاطرات مترتب بر آن تشکیل می دهد.

همگام با تحولات دنیای، در داخل کشور نیز روند رسیدن به توسعه پایدار با اتکا به تعاریف یاد شده در حال شتابگیری بیشتری است. صندوق احیاء بناهای تاریخی در دوره جدید به عنوان بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای ارتقای فعالیت های خود برای شناساندن و بارور ساختن ارزش های مادی و معنوی موجود در ابنیه تاریخی با برپایی جشنواره های فرهنگی که جریان زندگی را همراه با معرفی میراث ناملموس، صنایع دستی و فرهنگ بومی محلی هر منطقه، در اذهان نسل جدید احیاء کند.

حال می توان در این عبارت که یونسکو و صندوق احیاء؛ دو روی سکه حفاظت از ابنیه تاریخی مداقه بیشتری کرد چرا که اگر سازمان یونسکو و موسساتی نظیر شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی (ایکوموس) وظایف کلان و بین المللی در این حوزه را مدیریت می نمایند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ذیل آن موسسه ای نظیر صندوق احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی نیز در داخل کشور گستره وسیعی از وظایف و ماموریت ها را در این حوزه نمایندگی می نماید و به طبع با همکاری های نزدیک در میان این بخش ها، می توان اثربخشی شایان توجهی را برای حفظ هویت و حافظه تاریخی بشر رقم زد.

در مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل عنوان صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، ظرفیت منحصر به فردی را برای گسترش و ترویج فرهنگ احیاء بناهای تاریخی در اختیار این موسسه قرار داده و از دیگر سو یونسکو نیز به عنوان سازمانی دنیای که بیش از نیم قرن است که با سازمان های غیردولتی متناسب با زمینه های فعالیت خود همکاری می نماید که در راستا تحقق اهداف و برنامه های سازمان و انتشار ایده های اخلاقی و معنوی آن در جامعه مدنی گام بر می دارد، می تواند تکمیل نماینده فعالیت های صندوق احیاء در عرصه داخلی و دنیای باشد.

یونسکو با 305 سازمان غیردولتی بین المللی و 270 نهاد و بنیاد مشابه در دنیا روابط رسمی دارد که تفاهم نامه اخیر منعقد شده میان صندوق احیاء و کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز می تواند گام مهمی برای شروع همکاری ها فی مابین در حوزه بناهای تاریخی باشد.

تفاهم نامه ای که برگزاری گردهمایی ها، سمینارها و تهیه مصادیق ترویجی احیاء اماکن و بافت های تاریخی به منظور معرفی مزیت ها و قابلیت های این حوزه در زمینه گردشگری، اشاعه دانش و توانمندی متخصصان حفاظت از ابنیه تاریخی و فرهنگی در زمینه احیاء و بهره برداری مجدد از این اماکن در داخل و خارج از جمهوری اسلامی ایران،مشارکت و همکاری های لازم جهت تبادل تجربیات در زمینه مرمت، احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی از مهم ترین رئوس آن است و امیدواریم با گسترش این همکاری ها روند توجه به حافظه تاریخی بشر بیش از پیش رشد یابد.

*مدیر عامل صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی

منبع: میراث آریا

به "یونسکو و صندوق احیاء؛ دو روی سکه حفاظت از ابنیه تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونسکو و صندوق احیاء؛ دو روی سکه حفاظت از ابنیه تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید