نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی افتتاح می گردد

به گزارش وبلاگ بازی، نمایشگاه نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی از رخدادهای یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز پنجشنبه (25 بهمن ماه) در موزه امام علی (ع) افتتاح می گردد.

نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی افتتاح می گردد

به گزارش وبلاگ بازی و به نقل از ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیر سقراطی، دبیر هنری این جشنواره درباره این بخش توضیح داد: آنالیز همه جانبه دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی در چهل سال اخیر کاری بسیار سخت و غیرممکن است. انتشار چند هزار کتاب خود یکی از مسائل گردآوری و دسته بندی آن است. ضمن آن که بعضی از این کتاب ها سال ها است که منتشر نشده و تبدیل به کتابی آرشیوی و دور از دست شده اند. نمی توان کتمان کرد که در چهار دهه اخیر هنرهای تجسمی بیش از هر زمان دیگری رشد نموده و این رشد و اعتلا را مرهون اندیشه و سواد و کوشش کسانی است که در هر دوره سعی نموده اند جهت آموزش هنر را ارتقا دهند. این ارتقا در بیشتر موارد به وسیله انتشار کتاب های مهم هنری انجام شده است.

او ادامه داد: اهمیت گردآوردن چنین نمایشگاهی، تلنگری است بر منتقدان و پژوهشگران تا راه طی شده در جهت هنرهای تجسمی را به وضوح ببینند و این طی جهت تاریخی را در نگارش پژوهش ها و نقدها فراموش ننمایند. تعدد و اهمیت کتاب های مختص به هنرهای تجسمی در یک نمایشگاه و مرور آنها می تواند صندلی علمی و جهت آموزشی هنرهای تجسمی را به چشم آورد، در حالی که اهمیت هنرهای تجسمی در نظر مسئولین همواره بعد از هنرهای موسیقی و تئاتر و سینما بوده است.

سقراطی که گردآوری نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی را برعهده داشته است، اظهار داشت: سوال هایی مانند اینکه ما چگونه به این نقطه از تاریخ رسیدیم و از چه جهتی گذشتیم؟، در چه دورانی چه کتاب هایی راه را برای ما روشن کردند؟، چه کسانی در این راه خستگی را شرمسار کوشش و کوشش خود کردند و از پای ننشستند؟، چه کتاب هایی برای چند نسل خاطره مشترک شدند و باز نشر این کتاب ها چه اهمیت تاریخی داشته است؟ و در هر دوره کتاب ها چگونه نمایشگر سلایق ناشران و دغدغه های مترجمان و مؤلفان بوده است؟، در این نمایشگاه مد نظر ما بوده است.

او ادامه داد: این نمایشگاه گوشه کوچکی از حیات فرهنگی چند نسل را بازمی نمایاند که در جهت اعتلای هنر از هیچ کوششی دریغ ننموده اند. این اولین گام در ستایش کسانی است که تاریخ را برای آیندگان ثبت و ضبط نموده اند. از منظری دیگر این نمایشگاه مرور خاطرات نسل های مختلف است که در سال های متمادی با یکدیگر در خواندن کتاب های هنری و آموختن هنر اشتراک داشته اند. نگاه کردن به این کتاب ها دیدن جهتی است که نسل های مختلف با یکدیگر پیموده اند. از سویی دیگر، کارنامه مختصری از جد و جهد نامداران، نام آوران و ناشرانی است که آموزش هنر مرهون عشق و علاقه آنها به هنرهای تجسمی است.

سقراطی بیان نمود: نمایشگاه نمایه چهل می کوشد تصویر درستی از سهم اهالی هنرهای تجسمی در ساختن فرهنگ کشور ایران در چهار دهه اخیر ارائه بدهد، اما کتاب های مهم هنرهای تجسمی هستند که به دلیل نبود جا و کمبود زمان در این نمایشگاه بر روی دیوار نرفته اند، ولی سهم شأن در توسعه اندیشه در هنرهای تجسمی کشور محفوظ است و امیدوارم در گام بعدی، نمایش کامل تری از دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

به گفته سقراطی هنرهای تجسمی با 10 زیرشاخه (تصویرسازی، خوشنویسی، سرامیک، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه، عکاسی، نقاشی، نگارگری و هنرهای جدید) یکی از بزرگترین خانواده های هنری در ایران است. تشکیل هفت انجمن هنری از سال 1374 نقش سازنده و پیگیر اهالی تجسمی را در چند دهه اخیر نشان می دهد. اما در این نمایشگاه بر اساس کتاب های جمع آوری شده، تمام دستاوردهای انتشارات تجسمی در زیرمجموعه هایش به نمایش گذاشته نشده است چرا که امکانش مهیا نبود.

دسته بندی کتاب ها و نمایش آنها نیز به این توضیح است: اسطوره شناسی، آلبوم های هنری، آموزش هنر، تاریخ شفاهی، تاریخ نگارگری ایرانی، تاریخ هنر ایران و دنیا، تصویرگری، هنرهای سنتی و ملی، مسابقات و دوسالانه های هنری، زیباشناسی و تفکر انتقادی نسبت هنر، عکاسی و نظریه هنر، نقد، نشانه شناسی و نظریه هنر، کاریکاتور، گرافیک، مجموعه مقالات و هنر انقلاب.

او در خاتمه گفت: سعی من بر این بوده است تا در یک تاریخ نگاری موجز و مختصر، توضیحی بر هر دسته بندی بنویسم. این جملات همچون شاهدی بر کوشش نویسندگان و مترجمان، روحیه کلی آن بخش را در طی چهار دهه هویدا می نماید. انتظار می رود که مخاطبان در طول نمایشگاه نظرات خود را درباره تاریخ نگاری هر بخش بر روی کاغذهایی نوشته و به آن بخش اضافه نمایند تا این تاریخچه موجز در تعامل مخاطبان کامل تر گردد. امیدوارم این رخداد ادامه داشته باشد و شاهد تکمیل شدن این فهرست و گسترش دسته بندی زیرمجموعه های آن باشیم.

در بخش نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، 750 روی جلد کتاب به نمایش درمی آید و از 25 بهمن تا 15 اسفندماه در موزه امام علی (ع) برقرار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی افتتاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایه چهل؛ دستاورد انتشارات هنرهای تجسمی افتتاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید