نشست های خبری روز سوم؛ از تبریک فراستی تا فیلم جدید موسسه اوج

به گزارش وبلاگ بازی، سومین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر دوشنبه 14 بهمن ماه با اکران سه فیلم سینمایی روز صفر، ابر بارانش گرفته و آبادان یازده 60 در پردیس سینمایی ملت همراه بود.

نشست های خبری روز سوم؛ از تبریک فراستی تا فیلم جدید موسسه اوج

با انتها روز سوم جشنواره شاهد تعیین شدن ده فیلم برتر تا روز سوم بودیم که بدون اولویت به این شرح اعلام شدند: سه کام حبس، آبادان یازده 60، دوزیست، شنای پروانه، روز بلوا، مغز استخوان، خوب بد جلف 2، درخت گردو، روز صفر، خروج.

روز دوشنبه پردیس زندگی در غرب تهران که از سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره فجر است دچار آتش سوزی شد. از دیگر حواشی روز سوم اضافه شدن فیلم سینمایی پسرکشی به جای فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی بود که ظاهرا فعلا به جشنواره نرسیده است. با این وجود دبیرخانه جشنواره فیلم مجیدی را حذف ننموده و اظهار داشت به منظور احترام به مخاطبان از زمانی که فیلم آماده نمایش گردد در زمان های پیش بینی شده در جدول نمایش شاهد اکران این اثر سینمایی خواهیم بود.

تبریک فراستی به کارگردان روز صفر

نشست خبری فیلم سینمایی روز صفر به تهیه نمایندگی، نویسندگی و کارگردانی سعید ملکان با حضور کارگردان، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، مهدی قربانی و تینو صالحی (بازیگران)، میثم مولایی (تدوینگر)، رشید دانشمند (صدا بردار)، امیر ملک پور (طراح لباس)، سهیل دانش اشرفی (طراح صحنه)، پوریا ذوالفقاری (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر در ابتدای نشست ملکان در پاسخ به این سوال که چرا برای فیلم اول این سوژه سخت را انتخاب و جهتی که برای پژوهش طی نموده است، گفت: این یکی از سوژه هایی بود که دوست داشتم و دلیل آن سختی در ساخت بود، طرح فیلمنامه برای آقای اصفهانی بود و ما سعی کردیم آن را به زبان سینما جذاب تر بیان کنیم.

در ادامه ساعد سهیلی درباره ایفای نقش عبدالمالک ریگی شرح داد: خیلی خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما به دلایل شخصی با این فیلم به سینما برگشتم و در اینجا حضور دارم. این نقش توفیق زیادی داشت. وقتی آقای ملکان این نقش را به من پیشنهاد داد برایم خیلی کنجکاو برانگیز بود که در مورد این نقش تحقیق کنم و بفهمم چگونه یک آدم معمولی که سی دی می فروشد به اینجا می رسد.

امیر جدیدی نیز درباره نقشش گفت: کمتر پیش می آید که در سینمای ما چنین نقشی داشته باشیم. این نقش توانایی فیزیکی زیادی می خواست و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.

ملکان در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت فیلم چگونه تامین شده و اطلاعات از کجا به دست آمده، گفت: قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و من هنوز بدهکارم.

در ادامه نشست مهدی قربانی درباره ایفای نقش اش در روزصفر و لهجه اش شرح داد: من از کودکی با آقای ملکان کار نموده ام و از او بسیار آموخته ام. در زمان پیش فراوری لهجه ها را در دفتر تمرین می کردیم. برای درآوردن لهجه، فیلم های عبدالمالک ریگی را نگاه کردم که لهجه راحت و جذابی بود.

میثم مولایی هم درباره تدوین روز صفر شرح داد: وظیفه تدوینگر است که در تدوین مدیریت داشته باشد و آقای ملکان با اعتمادی که داشت باعث پیشرفت و افزایش دقت من شد. تدوین این فیلم کار سختی بود به این دلیل که به دو بخش تقسیم می شد. در ابتدا ریتم کندتر و فضای آرام تری بر فیلم حاکم است اما در نیمه دوم با ریتم تند تری روبه رو هستیم. این ترکیب تدوین، ببینده را آماده بخش دوم فیلم می نماید.

فیلمبردار فیلم در مورد فیلم گفت: اگر اتفاق خوبی بوده و در فیلم دیده می گردد کار تیمی و همه اعضا فراوری فیلم بوده است.

فراستی در میانه نشست به دعوت حسنی پشت تریبون رفت و درباره روزصفر شرح داد: تبریک می گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می کنم حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم که بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد.

ملکان اظهار داشت: این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست ها را در سیستان و بلوچستان نمی بینیم و تمام مقر تروریست ها در پاکستان است.

ملکان در مورد سرمایه فیلم گفت: حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است و بعضی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد.

مجید برزگر: فیلم هایم را برای اقلیت خاموش تماشاگران می سازم

نشست خبری فیلم ابر بارانش گرفته به کارگردانی و تهیه نمایندگی مجید برزگر با حضور کارگردان، مسعود امینی تیرانی (مدیر فیلم برداری)، آرمان خوانساریان (نویسنده)، علی ثانی فر، نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، ارشیا نیک بین (بازیگران)، لیلا نقدی پری (طراح صحنه و لباس)، الهام صالحی (طراح چهره پردازی)، حمیدرضا برزگر (تدوینگر)، حمید جانی پور (عکاس)، آرامه اعتمادی (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی دوشنبه چهاردهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر در شروع نشست مجید برزگر کارگردان فیلم ابر بارانش گرفته با اشاره به اکران این فیلم مطرح کرد: به اکران از این منظر نگاه می کنم که سینمای ایران در سال های گذشته کم تماشاگرتر بوده است. تجربه فیلم های قبلی ام این را نشان داده که اگر فیلم ها درست ساخته شوند تماشاگر خاموش سینما می تواند به فیلم های ما توجه کند و اگر می خواهد فیلم ببیند به سراغ این دسته از فیلم ها بیاید. برزگر در پاسخ به سوالی درباره فروش فیلم شرح داد: من فکر می کنم فیلم هایم را برای اقلیت و گروه خاموشی که سلیقه شان را دوست دارم فراوری می کنم که البته تعدادشان کم هم نیست. کوشش من در این سال ها این چنین بوده و همین جهت را رفته ام.

او درباره شباهت ابر بارانش گرفته به سینمای تارکوفسکی گفت: مثل هر فیلمسازی که علایقی دارد برای من هم این فیلمساز الگو است. تعیینا در سکانس لیوان به فیلم استاکر تارکوفسکی ادای دین نموده ام و کل فیلم نیز در همین فضا است. مانند بقیه فیلم هایی که ممکن است در سینمای داخل یا خارج ایران ببینید من هم علایقی دارم که بدون اینکه بخواهم آن را کپی کنم جهتشان را ادامه می دهم. وی همچنین با اشاره به موسیقی متن فیلم توضیم داد: سرتاسر فیلم موسیقی داشت، یک قطعه از بتهوون انتخاب کردم و همین موسیقی از ابتدا تا انتها تکرار می گردد.

نازنین احمدی یکی از بازیگران فیلم در پاسخ به سئوالی درباره کم بودن دیالوگ هایش در این فیلم شرح داد: نقشی که به عهده داشتم کم دیالوگ نبود، آقای برزگر اولین بار که طرح را به من داد، شیفته آن شدم. او لحظه به لحظه همراه من بود و از او برای این پیشنهاد متشکر هستم.

علی ثانی فر با اشاره به حس وحالش در این فیلم گفت: برای بازیگری مثل من بازی در چنین فیلم هایی خوشایند است، دوست داشتم با مجید برزگر کار کنم و در این فیلم این تجربه برایم پیش آمد. در این فیلم نقش همسر سارا را بازی می کردم و مانیفست اصلی فیلم بین این دو شخصیت برقرار می گردد، می خواستم این مانیفست بدون هیچ واسطه ای جاری گردد.

آرمان خوانساریان نویسنده این فیلم با اشاره به همکاری اش با مجید برزگر در نگارش این فیلمنامه اضافه کرد: من و مجید زمانی که کار را شروع کردیم قرار بود روی ایده او که درباره اوتانازی بود کار کنیم. این فیلم شاعرانه و بیشتر شبیه فیلم های کوتاه آقای برزگر است.

در ادامه نشست، برزگر با تاکید به اینکه همه ارکان فیلم به خصوص فضاسازی آن برایم اهمیت داشت اضافه کرد: ما چندین ماه برای رسیدن به این فضا موسیقی گوش کردیم و نقاشی و فیلم تماشا کردیم. برای لوکیشن عمارتی که در فیلم می بینید خانه ای ویرانه در بندر کیاشهر پیدا شد که آن را بازسازی کردیم. همه آنچه که در فیلم می بینید محصول آن چیزی است که ما فراوری کردیم.

آبادان یازده 60؛ قهرمان بازی و مقاومت مردمی

نشست خبری فیلم آبادان یازده 60 به کارگردانی مهرداد خوشبخت با حضور عوامل فیلم، کارگردان و نویسنده، حسن کلامی (تهیه نماینده)،علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری (فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفرمحمدشاهی (طراح صحنه)، زهرا صمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان (منتقد) با اجرای فرزاد حسنی در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر مهرداد خوشبخت نویسنده و کارگردان فیلم در مورد نگارش فیلمنامه گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل می گردد. همه بخش های این فیلم به واقعیت نزدیک بود و بعضی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود. او در ارتباط با انتخاب بازیگران گفت: واقع گرا بودن فیلم و شخصیت های آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آن ها نباید به چشم می آمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.

ویدا جوان در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده در این فیلم بیان داشت: این نقش را دوست داشتم به این دلیل که تحولی در شخصیت کاراکتر شکل می گیرد. او در گیر فضای جنگ می گردد و خود را فدا می نماید. شبنم گودرزی دیگر بازیگر فیلم نیز درباره حضورش شرح داد: به این دلیل که عاشق فضای فیلم های هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.

تهیه نماینده فیلم هم درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامه ای را خواندم و اصل داستان و ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و مقاومت مردمی رانشان می داد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاع نماینده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آن ها و یادآوری کوشش هایشان بودیم.

خوشبخت درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب فرکانس یازده 60 اصلی ترین منبع ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم. کارگردان فیلم اعلام کرد: این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه می خواهم آن را حمایت نمایند. ما گذشته را رها کردیم و اگر به گذشته برگردیم می توانیم آینده را بسازیم.

خوشبخت در انتها اظهار داشت: من فیلمسازی هستم که به دنبال پیدا کردن سرمایه ای برای ساخت فیلم مقاومت مردمی بودم. از شما خواهش می کنم روی نکات فیلم دست بگذارید و به دنبال این نباشید که بگویید اوج فیلمی ساخته که در آن شجریان و ویگن می خوانند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نشست های خبری روز سوم؛ از تبریک فراستی تا فیلم جدید موسسه اوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست های خبری روز سوم؛ از تبریک فراستی تا فیلم جدید موسسه اوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید