گرانی جای کمبود ماسک را در قم گرفت

به گزارش وبلاگ بازی، با گشت و گذار میدانی در داروخانه های شهر معین می گردد که شرایط استان نسبت به روزهای نخست شیوع کرونا و فقدان ماسک و مواد بهداشتی بهبودیافته و در بیشتر این مراکز ماسک و دستکش های معمولی موجود است و کمتر داروخانه ای است که هنوز اطلاعیه کاغذی ماسک نداریم را از روی در شیشه ای خود جدا نکرده باشد.

گرانی جای کمبود ماسک را در قم گرفت

به گزارش وبلاگ بازی به نقل از ایرنا، طی اسفندماه سال گذشته عباراتی چون ماسک تمام شد؛ لطفا سوال نکنید، ماسک و مواد ضدعفونی نداریم، ماسک و دستکش موجود نیست لطفا اصرار نفرمایید پرتکرار ترین جملاتی رد و بدل شده بین مردم و کارکنان داروخانه های قم بود و این روزها چینش این چندکلمه به این ترتیب به ندرت در داروخانه ها شنیده می گردد.

افزایش ظرفیت های فراوری استان و کاهش تقاضای مردم برای خرید انبوه ماسک و اقلام بهداشتی، شرایط عمومی قم را در تامین این کالاها بهبود بخشیده است و التهاب و آشفتگی روزهای نخست تا حدودی فروکش نموده است.

یک ماه قبل از این ماسک در داروخانه های قم تا 6 برابر قیمت واقعی به فروش می رسید به طوری که ماسک های معمولی بین هزار تا سه هزار تومان و ماسک های فیلتر دار بیش از 20 هزار تومان به فروش می رفت اکنون اما قیمت ها کمی تعدیل شده، ماسک های معمولی و دست ساز در خیلی از سوپرمارکت ها هم به فروش می رسد هر چند قیمت آن با توجه به مصرفی بودنش، همچنان بالاست و خیلی ها قدرت خرید آن را ندارد.

با این حال اکنون مسئولین داروخانه ها در مجموع از شرایط تامین ماسک و اقلام بهداشتی رضایت نسبی داشته و معتقد هستند دیگر التهاب روزهای نخست و هجوم مردم برای خرید ماسک از بین رفته است.

حمیدوند مسئول یکی از داروخانه های قم گفت: توزیع و تامین ماسک در بین داروخانه های استان در مقایسه با 50 روز قبل کاملا متفاوت شده و کمبود دارو در داروخانه ها به بیش از 48 ساعت نمی کشد.

وی افزود: به جز ماسک معمولی و محلول های ضدعفونی نماینده که نوعا در داروخانه ها یافت می گردد اما دستکش لاتسک همچنان کمیاب است و به سختی امکان تامین آن ها به صورت انبوه وجود دارد.

این مسئول افزود: البته این نکته را هم باید اضافه کنیم که تب وتاب مردم برای خرید ماسک نسبت به روزهای اول فروکش نموده که علت آن می تواند عادی شدن شرایط و یاد سهل انگاری عمومی باشد که در این شرایط نباید به موجود بودن ماسک در داروخانه ها، دل خوش شویم و آن را ناشی از عرضه کافی بدانیم چون ممکن است ناشی از مصرف و تقاضای کم باشد.

درمجموع می توان گفت قم در تامین ماسک معمولی به ثبات و آرامش نسبی رسیده است اما همچنان در تامین ماسک ویژه کارکنان مراکز درمانی با مشکل روبه رو بوده و بخش مهمی احتیاج استان به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی از تهران خریداری شده و به دست کادر درمانی قم می رسد.

اما بااین وجود استان نیز قدم های مطلوبی برای حل کمبود ماسک N95 برداشته است که می تواند وابستگی در تامین این محصول را به خارج از استان بهبود ببخشد.

روزانه 3 هزار ماسک N95 در قم فراوری می گردد

استاندار قم چند روز قبل در حاشیه افتتاح واحد فراورینماینده ماسک N95 در شهرک صنعتی شکوهیه قم، اعلام کرد: برای گسترش سطح فراوری ماسک و سایر لوازم بهداشتی مورداحتیاج استان در شرایط موجود، به دنبال برطرف مسائل واحدهای صنعتی فراورینماینده این محصولات هستیم.

بهرام سرمست افزود: در ارتباط با واردات مواد اولیه و تامین ماشین آلات مورداحتیاج این واحدها، مذاکراتی با آقای نهاوندیان، معاون مالی رییس جمهوری انجام شد و ایشان برای حمایت از این موضوع قول مساعد داد.

وی ادامه داد: به جد و با حضور میدانی مسائل این واحدهای صنعتی را رصد و برای برطرف آن کوشش می کنیم، تا محصولات فراوریی آن ها به منظور حفاظت بیشتر در مقابل ویروس کرونا، هرچه سریع تر در اختیار کادر درمانی و مردم استان قرار گیرد.

سرمست گفت: ماسک N95، بسیار مورداحتیاج کادر درمانی بیمارستان هاست و به همین خاطر فراوری این محصول در قم، نقش مهمی در یاری به ارتقای سطح حفاظت این مدافعان سلامت دارد.

در این واحد صنعتی روزانه حدود سه هزار ماسک N95 که از لوازم مورداحتیاج کادر درمانی در جریان مواجهه با ویروس کرونا است، فراوری می گردد.

ظرفیت فراوری ماسک قم دو برابر شد

معاون هماهنگی امور مالی استانداری قم اعلام کرد: با اضافه شدن خط فراوری و ظرفیت 100 هزار ماسک در استان، بیش از 50 درصد از کل احتیاج قم در داخل تامین خواهد شد.

مهرداد غضنفری ادامه داد: تا قبل از اضافه شدن ظرفیت فراوری 100 هزار ماسک جدید، روزانه 170 هزار ماسک در داخل استان فراوری می شد.

وی گفت: مهم ترین دغدغه استان در رابطه با ماسک و مواد بهداشتی دیگر تامین احتیاج دستگاه های درگیر با کرونا است. به همین منظور مقررشده تا هر محموله ای که در اختیار این دستگاه ها قرار می گیرد متعاقبا لیست توزیع از آن ها اخذ گردد.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری قم گفت: پس از دریافت لیست توزیع از دستگاه ها، فرآیند بازرسی، پایش و رصد عملکرد آن ها برای رسیدن این اقلام در دست مصرف نمایندگان واقعی انجام خواهد پذیرفت.

به باور ناظران، بخشی از مشکل کمبود ماسک و مواد بهداشتی در استان قم بستر سنتی توزیع آن بود که زمینه را برای سوءاستفاده و احتکار افراد سودجو فراهم می کرد که دراین بین رو آوردن به روش های نوین خریدوفروش می تواند بخشی از این مشکل همیشگی که شامل تمام کالاهای مصرفی می گردد را سامان دهد.

فروش اینترنتی ماسک و مواد بهداشتی در قم راه اندازی شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ابراز کرد: برای بهبود شرایط دسترسی مردم به ماسک و اقلام بهداشت دیگر، کانال فروش اینترنتی راه اندازی شده است.

محمود سیجانی ادامه داد: با این روش ماسک و مواد ضدعفونی با خطای کمتر و اطمینان بیشتر در اختیار مصرف نمایندگان واقعی قرار می گیرد.

وی گفت: در این طرح ماسک های معمولی در قالب پک های 10 عددی بسته بندی می گردد و به صورت اینترنتی و تحویل در مقابل درب منازل به فروش می رسد.

وی اظهار کرد: در این طرح هر عدد ماسک به قیمت 700 تومان به دست مصرف نماینده خواهد رسید، در طرح فروش اینترنتی اقلام بهداشتی، مردم می توانند علاوه بر ماسک، نسبت به خرید ژل، دستکش یک بارمصرف و محول ضدعفونی نماینده اقدام نمایند.

سیجانی توضیح داد: ظرفیت واقعی استان درفروش اینترنتی ماسک بیش از 100 هزار عدد در طول روز خواهد بود و همچنین روزانه 300 هزار دستکش معمولی نیز در استان فراوری می گردد که از این بستر می توان آن ها را به دست مصرف نمایندگان واقعی برسانیم.

در همین حال کمبود و گرانی اقلام بهداشتی و بخصوص ماسک بعنوان یک کالای مصرفی که در صورت رعایت ضوابط بهداشتی، گاه باید در روز چند عدد آن را تعویض کرد، برای شاغلان در بعضی مشاغل حساس از جمله نانوایان، رفتگران و نیز داوطلبانی که روزانه اقدام به گندزدایی معابر عمومی می نمایند، دلیل و یا بعضا بهانه ای برای عدم رعایت ضوابط بهداشتی شده است، امری که آزاردهنده و رسیدگی به آن مورد مطالبه عموم مردم است.

منبع: همشهری آنلاین

به "گرانی جای کمبود ماسک را در قم گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی جای کمبود ماسک را در قم گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید