فواید بازی های رایانه ای برای سالمندان!

به گزارش وبلاگ بازی، خبرنگاران: در شرایطی که هر روز متخصصان درباره عوارض بازی های رایانه ای و استفاده افراطی از گوشی در بچه ها و نوجوانان هشدار می دهند، بعضی آنالیز های دیگر تاییدکننده تاثیر مثبت بعضی از این بازی ها روی روان سالمندان هستند. اما وقتی از فواید بازی ها صحبت می کنیم، منظورمان چیست و این که بازی های مناسب برای این منظور چیست؟

فواید بازی های رایانه ای برای سالمندان!

فواید بازی های رایانه ای برای سالمندان

بازی های روی گوشی یا بازی های رایانه ای هر چند درصورت استفاده افراطی برای افراد در هر سن و سالی مضر هستند، اما آنالیز محققان نشان می دهد این بازی ها به شرط آن که هوشمندانه انتخاب شوند و به اندازه مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند به صورتی ویژه برای بعضی گروه ها از جمله سالمندان فوایدی به همراه داشته باشند. بعضی از فوایدی که این بازی ها برای این گروه سنی به همراه دارند، عبارت اند از:

بهبود سرعت واکنش

با افزایش سن، به صورت معمول سرعت واکنش افراد کاهش می یابد. این کاهش سرعت واکنش در بعضی موقعیت ها مانند رانندگی می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد. آنالیز ها نشان می دهد بازی هایی که نیازمند تصمیم گیری سریع و نشان دادن واکنش در زمانی کوتاه است، می تواند یاری کند تا سرعت واکنش سالمندان تا حدی بهبود یابد.

تقویت توانایی های شناختی

بعضی بازی ها می تواند به سالمندان یاری کند تا توانایی های شناختی، چون قضاوت، تصمیم گیری و البته حافظه خود را بهبود بخشند. نتایج یکی از مطالعات در این زمینه که توسط محققان دانشگاه ایلینویز اجرا شده، نشان می دهد بازی های رایانه ای استراتژیک می تواند به تقویت تفکر انتقادی در سالمندان یاری کند.

افزایش اعتماد به نفس

با توجه به سرعت رشد بالای فناوری های جدید به ویژه تغییرات سریع تلفن های همراه، بسیاری از سالمندان به این تغییرات احساس خوبی نداشته و اعتماد به نفس کافی برای استفاده از این فناوری ها را ندارند. آنالیز ها نشان می دهد بازی با تلفن همراه یکی از راه هایی است که می تواند اعتماد به نفس سالمندان در زمان استفاده از گوشی های جدید را بهبود ببخشد و احساس ناتوانی آن ها در قبال فناوری های جدید را کاهش دهد.

احساس نزدیکی بیشتر به نسل جدید

اصطلاح شکاف نسل ها را زیاد شنیده ایم. واقعیت این است که فاصله بین نسل ها موضوعی ساده و تک وجهی نیست و برای کم کردن فاصله بین نسل ها نسخه ساده ای وجود ندارد. اما به رغم همه پیچیدگی ها، بعضی آنالیز ها نشان می دهد سالمندانی که اهل بازی با تلفن همراه هستند، می توانند راحت تر با نسل جدید رابطه برقرار نمایند شاید، چون به این ترتیب موضوع مشترکی برای صحبت کردن پیدا می نمایند.

بهبود روحیه و کاهش افسردگی

تحرک سالمندان نسبت به افراد جوان تر محدودتر بوده و همین موضوع هم باعث می گردد، بعضی از آنان به ویژه در فصول سرد سال به واسطه محصور شدن در خانه، حوصله شان سر برود و البته احساس ناخوشایندی درباره شرایط خود داشته باشند. در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه کارولینای شمالی اجرا شده است، معین شد سالمندانی که بازی های رایانه ای انجام می دهند، حال خوش بیشتری دارند و علایم افسردگی کمتری را تجربه می نمایند. مطالعه دیگری از محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که حتی بعضی بازی های رایانه ای می توانند در درمان افسردگی در سالمندان کاربرد داشته باشند.

کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر

آنالیز های محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد بازی هایی که توانایی های شناختی سالمندان را بهبود می بخشد، می تواند نقشی پیشگیرانه در بروز آلزایمر داشته باشد. البته توجه داشته باشید که هر بازی نمی تواند چنین تاثیری داشته باشد، بلکه باید بازی هوشمندانه انتخاب گردد.

چند پیشنهاد برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها

حالا یک سوال مهم مطرح می گردد که سالمندان برای بهره بردن از فواید این موضوع، بهتر است به سراغ چه بازی هایی بروند؟ در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهد شد.

سودوکو:

این بازی در نسخه های مختلفی در دسترس است. جدای از سرگرمی، این بازی می تواند ذهن افراد را فعال نگه دارد و بعضی توانایی های شناختی را در آن ها تقویت کند.

ساخت کلمات:

بازی های ساخت کلمات، چه به صورت ساخت کلمه با گروهی از حروف یا به صورت حدس کلمه بر مبنای چند سرنخ، از بازی های محبوبی است که می تواند فوایدی برای سالمندان داشته باشد. تقویت توانایی های شناختی، چون استدلال، تقویت حافظه و سرگرم شدن از جمله فوایدی است که این بازی ها می توانند به دنبال داشته باشند.

بلوک های خانه سازی یا تتریس:

موفقیت در این بازی ها، وابستگی زیادی با سرعت عمل بالا در افراد دارد. علاوه بر بهبود سرعت واکنش، بخشی از توانایی های شناختی با این بازی می تواند تقویت گردد.

پازل ها یا جورچین ها:

این بازی ها علاوه بر تقویت بخشی از توانایی های شناختی، تمرین خوبی برای حفظ تمرکز بر یک کار برای زمانی طولانی هستند. این که افراد ناچار شوند برای تکمیل یک پازل، در چند نوبت روی یک فعالیت تمرکز نمایند و آن را ادامه دهند، تمرین شناختی خوبی برای سالمندان در نظر گرفته می گردد.منبع: برترین ها

به "فواید بازی های رایانه ای برای سالمندان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید بازی های رایانه ای برای سالمندان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید