عشایر از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

به گزارش وبلاگ بازی، استاندار آذربایجان شرقی گفت: عشایر از جمله مهمترین و موثرترین عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور محسوب می شوند.

عشایر از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

به گزارش خبرنگار از ،پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در ملاقات رئیس سازمان امور عشایر ایران و تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی با او گفت: بدون کوشش جمعیت عشایر تامین احتیاج کشور به گوشت و محصولات لبنی با مشکل روبرو می گردد.

او گفت: رسیدگی به مسائل و مطالبات عشایر، احتیاجمند یک عزم جدی در بین نمایندگان مجلس و مسئولان دولت است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

استاندار بر ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب در زمینه فراوری محصولات غذایی استراتژیک و خودکفایی کامل در زمینه فراوری محصولاتی همانند گوشت، گندم و جو تاکید نمود و گفت: اهمیت این موضوع در زمان هایی همانند شرایط کرونایی فعلی دوچندان می گردد.

علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر کشور هم در این جلسه گفت: بسیاری از عشایر کشور، استفاده از آب مجازی را برای کاهش فشار بر سفره های زیرزمینی منابع آبی خواهان هستند و خوشبختانه برنامه ریزی های مناسبی در این زمینه شروع شده است.

او تکمیل زنجیره فراوری گوشت قرمز به وسیله عشایر را یکی از اساسی ترین اولویت های سازمان امور عشایر ایران دانست و گفت: با اتحادیه مرکزی هم در این زمینه هماهنگی های بسیار موثری اجرا شده است.

علایی مقدم با اشاره به فراوری 450 هزارتنی محصولات لبنی کشور به وسیله عشایر گفت: محصولات فراوریی عشایر باید نشان سازی شده و با افراد که از نام و نشان عشایر سوءاستفاده می نمایند برخورد گردد.

او بعلاوه از وجود بیش از 8 هزار گونه گیاهان دارویی در منطقه ها عشایری کشور اطلاع داد و اضافه کرد: متاسفانه آن چنان که باید از این ظرفیت در زمینه تامین احتیاج داخل و بعلاوه صادرات به سایر کشور ها استفاده نکرده ایم.

او گفت: سال جاری 150 میلیارد ریال برای تامین آب شرب عشایر و 200 میلیارد ریال تسهیلات مقرون به صرفه قیمت برای تامین علوفه مورد احتیاج دام عشایر آذربایجان شرقی تخصیص می یابد و در ماه های آینده هم 500 دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل به ارزش بیش از 50 میلیارد ریال در بین عشایر این استان توزیع می گردد.

تنها 2 درصد از مجموع جمعیت 3 میلیون و 800 هزار نفری آذربایجان شرقی را عشایر تشکیل می دهند اما این قشر کوششگر حدود 20 درصد جمعیت دام سبک استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در فراوری محصولات دامی و لبنی بر عهده دارند.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "عشایر از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشایر از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید