عجیب ترین سرقت های آثار هنری که روی داده اند

به گزارش وبلاگ بازی، ایسنا/ در این خبر با عجیب ترین سرقت های آثار هنری که روی داده اند، بیشتر آشنا خواهید شد.

عجیب ترین سرقت های آثار هنری که روی داده اند

برای سارقی کدام اثر هنری را انتخاب می کنید؟!

روی دیوار موزه های مشهور جهان شاهکارهای هنری آویخته شده که هیچ نسخه دومی ندارند و از نظر مادی و معنوی از ارزش بسیار بالایی برخوردارند؛ آثاری که شاید روزانه میلیون ها نفر به بازدید آنها می فرایند، اما انگار اطمینانی برای حضور همیشگی آنها وجود ندارد و هر لحظه ممکن است طعمه نقشه های سارقانی شوند که بدنبال سودهای بسیار هنگفت هستند.

آثار هنری برخلاف بسیاری دیگر از اشیای گرانبها در معرض دید عموم قرار داده می شوند تا هم روایتگر بی کلام تاریخ باشند و هم زیبایی را به نمایش بگذارند؛ اما همه این آثار آنقدر خوش شانس نیستند که برای همیشه روی دیوار شیک ترین موزه های جهان جا خوش و خودنمایی کنند؛ به هر حال تعداد آثار ارزشمندی که چشم سارقان را گرفته و در مدت چند دقیقه محو و دچار سرنوشت های نامعلوم شدند، کم نبوده است.

ونگوگ؛ نقاش سارقپسند!

یکی از عجیب ترین سرقت های آثار هنری، ناپدید شدن اثری از ونسان ونگوگ است. چندی پیش اثری از این نقاش نامدار هلندی به ارزش 5 میلیون پوند از یکی از موزه های هلند که بدلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بود، به سرقت رفت.

گویا سارقان پس از شکستن درب شیشه ای ورودی موزه سینگر لارن، نقاشی منظره ونگوگ را با خودشان بردند و به نظر هم می رسد که هیچ اثر دیگری به سرقت نرفته باشد. البته آژیر سرقت موزه به محض ورود سارقان به صدا درآمد، اما آنها پیروز شدند پیش از رسیدن پلیس محل را ترک کنند.

موزه سینگر لارن واقع در هلند این تابلو نقاشی منظره را از یک موزه هلندی دیگری به نام گرونینگر امانت گرفته بود. موزه گرونینگر در بیانیه ای بیان نمود، این تابلو رنگ روغن متعلق به سال 1884، تنها اثر ونگوگ در این موزه محسوب میشد.

پیشتر نیز یکی دیگر از آثار ونگوگ چشم سارقان را گرفته بود. به عنوان یکی دیگر از نمونه ها می توان به سرقت دو اثر از این نابغه هلندی از موزه ونگوگ اشاره کرد.

هفتم دسامبر 2002 بود که دو سارق از سقف موزه ونگوگ آمستردام وارد شدند و دو تابلوی جمعیت و نمایی از دریا در شونینگن را در مدت چند دقیقه سارقیدند. ارزش این دو اثر در کل حدود 30 میلیون پوند است. گرچه پلیس هلند دو سال بعد، دو مظنون را به جرم سرقت این کارها دستگیر و به چهار سال و نیم حبس محکوم کرد، اما نقاشی ها هرگز پیدا نشدند.

نقاشی گل های خشخاش اثر ونسان ونگوگ نیز دو بار از موزه محمد محمود خلیل سارقیده شد. این نقاشی 50 میلیون دلاری هنوز هم پیدا نشده است. این اثر نخستین بار در سال 1977 به سرقت رفت و سپس در سال 2010 بار دیگر ربوده شد. بسیاری بر این باورند که ونگوگ این اثر را سه سال پیش از مرگش کشیده بود.

آدولف هیتلر در نیمه پایانی دهه 1930 بسیاری از آثار هنری را از موزه ها و مجموعه های شخصی به سرقت برد. او قصد داشت بزرگترین کلکسیون آثار هنری جهان را به نام خودش ثبت کند. گرچه گروهی از افراد خدماتی آمریکا سعی کردند تا آنجا که می توانند این آثار هنری با ارزش را نجات دهند، اما عشاق ونگوک یکی از شاهکارهایی بود که پس از جنگ جهانی دوم گم شد و هرگز پیدا نشد.

چه کسی مونالیزا را برداشت؟

مونالیزا، تابلوی زن رنسانسی که با لبخند رازآلودش قرن ها پژوهشگران دوست دار هنر را مسحور کرده است، نه تنها معروف ترین اثر داوینچی، بلکه مشهورترین نقاشی در تاریخ هنر جهان نیز محسوب می شود. طبیعتا بسیاری از سارقان هنری به این اثر چشم داشتند، اما پیروز ترین آنها مرد جوانی بود که در سال 1911 این اثر مشهور را سارقید.

البته سرقت تابلویی که معروف به لبخند ژکوند است، شهرت این اثر را جهانی کرد. در روز 21 آگوست سال 1911، مونالیزا از موزه لوور پاریس توسط وینسنزو پروگیا سارقیده شد. اگرچه دو سال بعد هم خودش و هم اثری که سارقیده شده بود توسط پلیس پیدا شدند و در نهایت در سال 2014 مونالیزا به خانه خودش در لوور بازگشت و تا امروز تحت حفاظت های بسیار شدید قرار گرفته است.

برخی از منابع تاریخی می گویند که مونالیزا پرتره همسر یک نجیب زاده فلورانسی است که روزهای متعددی نزد داوینچی می آمد تا پرتره اش به تصویر کشیده شود. او به سختی لبخند می زد، اما یک روز لبخند محوی به صورت داشت که داوینچی توانست آن را ثبت کند

پلیس احتمال داده بود که وینسنزو پروگیا از شب قبل داخل موزه قایم شده بود و همین که موزه بسته شد، به بیرون آمده است. اما خود پروگیا گفته بود که نقشه او چندان از قبل تعیین شده نبوده و در روز سرقت، به موزه رفته است.

به نظر می رسد که او با روپوشی به رنگ سفید که در واقع کارکنان موزه آن را بر تن داشتند، وارد موزه می شود و تا زمانیکه همه موزه را ترک می کنند در اتاقی که مونالیزا در آن واقع شده، می ماند و سریعا تابلو را از روی دیوار برمی دارد و زیر لباسش پنهان می کند و از موزه خارج می شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که در آن سالها موزه مجهز به سیستم های هشداردهنده نبوده است.

پیکاسو؛ قربانی یک سرقت گروهی

صبح روز 20 می 2010 یکی از عجیب ترین سرقت های هنری رخ داد. در آن روز پنج اثر مهم هنری به سرقت رفت که گفته می شود ارزش آن تابلوها حدود 100 میلیون یورو بود. نقاشی کبوتر و نخود سبز اثر پیکاسو یکی از همین آثار بود که در چار سرنوشت نامعلومی شد و هنوز تعیین نیست که این اثر کجاست!

سارق نقاشی پیکاسو یک سال بعد پیدا و دستگیر شد؛ اما دیگر هیچ خبری از اثر پیکاسو نبود. سارق ادعا کرد که از شدت ترس پس از خروج از موزه، نقاشی را در میان زباله ها انداخته است. اگرچه این روایت سارق به نظر بسیاری از مشکوک است، اما فرقی ندارد؛ اثر پیکاسو همچنان در لیست آثار مفقودالاثر قرار گرفته است.

گم شدن کشتی رامبراند در تاریخ هنر

نقاشی رامبرانت، هنرمند هلندی نیز از دیگر آثار مفقودالاثر تاریخ هنر است. در این نقاشی رامبراند معجزه آرام کردن آب دریای جالیله توسط حضرت مسیح (ع) همانطور که در فصل چهارم انجیل به تصویر درآمده، کشیده شده است. گفته می شود، 14 نفر در این قایق هستند، زیرا رامبرانت خود را نیز همراه با 12 مرید و حضرت عیسی(ع) نقاشی کرده است.

FBI مارس 2013 بیان نمود که مجرمان این مورد از عجیب ترین سرقت های آثار هنری را شناسایی کرد، اما چون بررسی های قضایی هنوز در جریان است امکان فاش کردن نام آنها میسر نیست. از آن زمان تا به امروز هیچ خبر دیگری از پیدا شدن سارقان یا آثار گمشده شنیده نشده است و با وجود گذشت تعیین جایزه برای یابنده اثر، پفراینده همچنان باز است.

اثر ورمیر؛ طعمه سارقان پلیس پوش

نقاشی 130 میلیون پوندی ورمیر نیز از جمله آثاری است که طعمه سارقان شد و در تاریخ هنر گم شد. گفته می شود اثر کنسرت با ارزشی حدود 200 میلیون دلار، عنوان گران قیمت ترین نقاشی به سرقت رفته در کل تاریخ هنر را دارد. جایزه ای سه میلیون و 200 هزار پوندی برای پیدا کردن این نقاشی تعیین شده است.

گفته می شود که در سال 1990 سارقان در حالیکه لباس پلیس به تن داشتند، وانمود کردند برای انجام ماموریتی به موزه وارد شده اند. آنها 13 اثر را به سرقت بردند که از جمله مهمترین آنها اثر کنسرت ورمیر بود.

منبع: همگردی

به "عجیب ترین سرقت های آثار هنری که روی داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب ترین سرقت های آثار هنری که روی داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید