روغن پالم (نخل): مکمل مغذی گیاهی برای ارتقا سطح سلامت خانواده

به گزارش وبلاگ بازی، روغن پالم (نخل) از لایه میانی درخت نخل بدست می­ آید، (درخت نخل آفریقایی). سازمان سلامت جهانی (WHO) و سازمان کشاورزی و غذایی سازمان ملل (FAO) این روغن را عنوان یکی از روغن­ های خوراکی سالم، درست مانند دیگر روغن ­های گیاهی از قبیل روغن سویا، روغن کلزا، روغن گیاه کانولا و روغن آفتابگردان شناخته و معرفی نموده اند.

روغن پالم (نخل): مکمل مغذی گیاهی برای ارتقا سطح سلامت خانواده

روغن پالم (نخل) به طور طبیعی بخاطر بتاکاروتین (Beta- carotene) بالا قرمز رنگ می­باشد. این روغن تقریباً به میزان برابر دارای اسیدهای چرب اشباع شده (50%) و غیراشباع (50%) می باشد.

روغن نخل (پالم) بطور کامل با روغن هسته پالم متفاوت است. اگرچه روغن نخل(پالم) و روغن هسته پالم از یک درخت گرفته می­شوند ولی روغن نخل (پالم) در مقایسه با روغن هسته پالم دارای میزان بسیار کمتری از اجزاء اشباع شده می­باشد.

روغن پالم (نخل) دارای پایداری بالا در برابر اکسیده شدن (Oxidation) بوده و به طور گسترده در سرتاسر دنیا به عنوان روغن پخت و پز و همچنین به عنوان یکی از مواد لازم جهت فراوری محصولات مختلف غذایی مورد استفاده قرار می ­گیرد.

روغن پالم (نخل) به وسیله فشار فیزیکی و بدون استفاده از مواد سرطان­زا، مواد شیمیایی و آلودگی هگزان که در روغنکشی روغن سویا، روغن کانولا (Canola) و همچنین روغن آفتابگردان بکار گرفته می­ شوند روغنکشی می گردد.

روغن پالم (نخل) یک روغن چندکاره است و در عرصه ­های متعدد غذایی و غیرغذایی مورد استفاده قرار می ­گیرد.

بخش اصلی سازنده روغن خام پالم (نخل) تری گلیسرید می­باشد ولی بخش کوچکی از آن را منوگلیسرید (Monoglycerides) و دی گلیسرید (Diglycerids) تشکیل می ­دهند.

این روغن همچنین شامل مواد دیگری از جمله اسید چرب آزاد (Free Fatty Acids) و فیتونیوترینت (مکمل مغذی گیاهی) (Phytonutrient) نیز می­باشد. این ترکیب ویژگی ­های فیزیکی، شیمیایی و فیزیولوژی این روغن را معین می ­کند.

در بکارگیری این روغن در غذا، روغن پالم (نخل) نه تنها دارای خواص کاربردی از قبیل گرمای متوسط لازم (برای سرخ کردن غذا) و قابلیت پخش می­ باشد (مثل فرمولاسیون محصولات دارای چربی جامد مثل کره گیاهی و روغن شیرینی ­پزی) بلکه یک مکمل غنی گیاهی نیز هست.

فیتونیوترینت یا مکمل مغذی گیاهی تنها حدود یک درصد از وزن روغن خام نخل (پالم) را تشکیل می ­دهد.

فیتونیوترینت­ های موجود در این روغن شامل ویتامین E، کاروتین، فیتوسترول (استروئید گیاهی Phytosterol)، اسکوالین (Squalene) و کوآنزیم یا یاری آنزیم ، پولی فنول (Polyphenol) و فسفولیپیدها (Phospholipids) می ­باشند.

اجزاء تشکیل­ دهنده روغن خام نخل در جدول شماره 1 ارائه شده است.

فرآورده ­های روغن پالم (نخل) به عنوان مکمل گیاهی یا فیتونیوترینت (Phytonutrient)

روغن خام پالم (نخل) را ] به وسیله پردازش تغییری[ می­توان به محصولات پایدار متعددی تبدیل کرد و در جریان این پردازش مکمل­ های گیاهی یا فیتونیوترینت­ها تا حدی از روغن مجزا شده و بر آن عملیات سفید کردن، تصفیه و بوزدایی انجام می­ گیرد. محصول اصلی روغن پالم (نخل) به وسیله سفید کردن و بوزدایی روغن خام پالم (نخل) بدست می ­آید.

در طی این مرحله از تصفیه ­سازی، کاروتنین­ ها (Carotenes) تجزیه شده تا روغن زرد رنگ روشنی بدست بیاید در حالی که بخشی از دیگر مکمل­های مغذی گیاهی (Phytonutrients) موجود در روغن نخلِ RBD (تصفیه شده، سفید شده، بوزدایی شده) حفظ می­شوند.

روغن قرمز پالم (RDO) محصول دیگری است که به وسیله فرآیند جدید کم­دمایی از روغن خام پالم (نخل) بدست می ­آید. بخاطر این فرآیند خاص، RPO دارای طعم و رایحه خاص و غنی از مکمل­ های مغذی گیاهی از قبیل کاروتین (مسبب رنگ قرمز روغن)، ویتامین E، فیتواسترول، فوسفولیپید، اسکوالین (Squalene)، فنولیک اسید (Phenolic Acid) و فلونوئید (Flavonoids) و کوآنزیم می­باشد.

فیتونیوترینت­ها یا مکمل­های گیاهی را همچنین می­توان از کنجاله روغن پالم (نخل) در کارخانه یا فرآورده­های فرعی (By- products) تصفیه خانه ها شامل فیبر پرس شده نخل، پساب کنجاله نخل (Sambanth amurthi et al 2006) و اسیدهای چرب تقطیر شده نخل (Ab Gapor et al 2002) می­ باشند.

به علاوه در مرحله فراوری سوخت سبز (بیودیزل) از روغن خام پالم(نخل)، کنسانتره فیتونیوترینت نخل به عنوان محصولی فرعی قابل دست­یابی می­باشد (Choo et al 2002).

لیست مکمل­ های مغذی گیاهی یا فیتونیوترینت­ های روغن پالم (نخل) و دیگر فواید آن برای سلامتی را می ­توان در جدول ذیل مشاهده کرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "روغن پالم (نخل): مکمل مغذی گیاهی برای ارتقا سطح سلامت خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن پالم (نخل): مکمل مغذی گیاهی برای ارتقا سطح سلامت خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید