در بازسازی مقبره تاریخی سید محسن مشعشعی استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده است

به گزارش وبلاگ بازی، در پی درج اخباری درخصوص تخریب مقبره سیدمحسن مشعشعی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستانی توضیحاتی در اینباره ارائه کرد.

در بازسازی مقبره تاریخی سید محسن مشعشعی استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده است

به گزارش وبلاگ بازی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علی عبیاوی سرپرست اداره میراث فرهنگی دشت آزادگان و هویزه در باره این اخبار در ابتدا ضمن نفی تخریب هرگونه آثار باستانی تأکید کرد که بقعه سیدمحسن مشعشعی دارای پیشینه تاریخی 500 ساله است که در محل اصلی و بدون هرگونه جابجایی و یا تخریب همچنان پابرجا است.

او در ادامه مطرح نمود: دیواره اطراف بقعه از سوی خاندان مشعشعی و با هدف توسعه و بازسازی آن تخریب شده که این دیوار دارای بلوک سیمانی و آجر فشاری جدید بود که توسط قیم مرقد در دهه 60 ساخته شده بود و پیشینه تاریخی نداشت و در میراث فرهنگی کشور نیز ثبت ملی نشده است؛ این درحالی است که استعلامی نیز برای تخریب و یا درخواست برای بازسازی مرقد سیدمحسن مشعشعی از اداره میراث فرهنگی این شهرستان انجام نشده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی دشت آزادگان و هویزه تأکید کرد: این بقعه به دلیل صندلی والای سیدمشعشعی دارای دارای ارزش معنوی والایی است اما بنای این بقعه به لحاظ معماری دارای ویژگی خاصی نیست و هیچ گاه نیز واجد ثبت در فهرست آثار ملی شناخته نشده است.

او درخصوص صحبت های مطرح شده در رسانه ها مبنی بر عدم پیگیری قضایی تخریب این مرقد از سوی میراث فرهنگی نیز شرح داد: از آنجا که این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، هیچ گاه نیز تحت حفاظت و صیانت میراث فرهنگی نبوده و ما نیز قاعدتاً نمیتوانیم موضوع را پیگیری حقوقی کنیم.

عبیاوی گفت: در جلسهای با حضور مالکان و خاندان مرقد سیدمحسن مشعشعی و با حضور اعضای شورای روستای شریعتی مقرر شد بنای جدید با الهام از سبک معماری اسلامی مشعشعیان بازسازی گردد تا جامعهشناسان، گردشگران و زوار این مرقد با تاریخ دوران مشعشعی آشنا شوند.

او در سرانجام با بیان این که ما حافظ میراث فرهنگی و باستانی منطقه هستیم و باهر عملی که به پیشینه تاریخی منطقه لطمه بزند مخالفیم توصیه کرد: دستگاه های متولی از جمله شهرداریها و شوراهای شهر و روستا قبل از اقدام به تخریب و یا بازسازی مکانهای تاریخی حتماً با اداره میراث فرهنگی شهرستانهای خود مکاتبات و هماهنگی لازم را انجام دهند تا بعدها با مسائل قانونی درگیر نشوند.

منبع: میراث آریا

به "در بازسازی مقبره تاریخی سید محسن مشعشعی استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در بازسازی مقبره تاریخی سید محسن مشعشعی استعلامی از میراث فرهنگی گرفته نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید