برگزاری 335 دوره آموزشی صنایع دستی در استان فارس

به گزارش وبلاگ بازی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اقدامات معاونت صنایع دستی در سال 1398 را تشریح کرد.

برگزاری 335 دوره آموزشی صنایع دستی در استان فارس

به گزارش وبلاگ بازی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، مصیب امیری 18 خردادماه 1399 با اشاره به میزان اعتبار تخصیص یافته در حوزه های مختلف صنایع دستی این اداره کل اظهار کرد: اعتبار 15میلیارد و 722میلیون ریال از محل تملک دارایی استان با هدف آموزش 3155 نفر و ترویج و توسعه رشته های مختلف صنایع دستی درجهت رونق اقتصاد داخلی و حمایت از صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع دستی بوده است.

او ادامه داد: 370میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ابلاغی (وزارتخانه) برای ایجاد و تجهیز کارگاه صنایع دستی شیشه گری میمند شهرستان فیروزآباد اختصاص یافته است.

امیری اضافه نمود: یک میلیارد و 400میلیون ریال اعتبار از محل تملک دارایی ملی در مورد راه اندازی و تجهیز نگارخانه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی فاخر منبت در تیمچه صرافیان شهرستان آباده تخصیص پیدا نموده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: یک میلیارد و 500میلیون ریال اعتبار از محل تملک دارایی در مورد سامان دهی و ایجاد زیرساخت ها و راه اندازی کارگاه های صنایع دستی شهرستان بوانات اختصاص پیدا نموده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان فارس با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات به طرح های صنایع دستی درجهت حمایت از فراوری و ایجاد اشتغال در سال 1398 اضافه نمود: مبلغ 7میلیارد و 300میلیون ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی افراد مستقل به 73 طرح به وسیله بانک های عامل رفاه و توسعه تعاون پرداخت شده است.

او اضافه نمود: مبلغ 4میلیارد ریال تسهیلات از محل سامان دهی مشاغل خانگی افراد پشتیبان به چهار طرح به وسیله بانک های عامل صادرات و ملی پرداخت شده است.

امیری گفت: مبلغ 51میلیارد و 756میلیون ریال نیز تسهیلات از محل (بند الف) تبصره 18 به تعداد 67 طرح به وسیله بانک عامل توسعه تعاون پرداخت شده است.

این مقام مسئول تعداد اشتغال ایجادشده را 4567 نفر اظهار داشت و توضیح داد: مبلغ 600میلیون ریال تسهیلات از محل طرح زنان خودسرپرست ازطریق معاونت امور بانوان استانداری به تعداد 20 طرح پرداخت شده است.

شرایط اشتغال و آموزش

امیری با اشاره به برگزاری 335 دوره در 122 رشته صنایع دستی گفت: در حوزه صنایع دستی به تعداد 4022 نفر آموزش عمومی داده شده است.

این مقام مسئول با اشاره به میزان صادرات صنایع دستی در استان فارس توضیح داد: ارزش صادرات صنایع دستی به انضمام زیورآلات سنتی به مبلغ 43/6 میلیون دلار است و همچنین ارزش صادرات چمدانی صنایع دستی به مبلغ 2/2 میلیون دلار است.

او با اشاره به میزان فراوری و فروش داخلی صنایع دستی اظهار داشت: میزان فراوری و فروش محصولات کارگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی در سطح استان برابر مبلغ 540میلیارد ریال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ابراز کرد: 129 مورد نمایشگاه صنایع دستی (هشت مورد نمایشگاه دائمی داخلی، 70 بازارچه موقت استانی، 14 مورد نمایشگاه موقت استانی، یک مورد نمایشگاه سراسری و 33 مورد مشارکت در نمایشگاه های سایر استان ها، سه مورد نمایشگاه خارجی بین المللی) برگزار گردیده است.

مصیب امیری با اشاره به ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اظهار کرد: چهار رشته صنایع دستی به ترتیب خوس دوزی، رخ دوزی، شیشه درمه و کاشی هفت رنگ نیز ثبت ملی شده است.

او به ثبت نشان جغرافیای خاتم اشاره نمود و اظهار داشت: نشست بسته بندی و تجاری سازی محصولات صنایع دستی با همکاری جهاد دانشگاهی شیراز ثبت میراث ناملموس استانداردسازی در سه رشته صنایع دستی به ترتیب رنگرزی سنتی، چرخ بافی و سفال و سرامیک استهبان برگزار گردیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان فارس اضافه نمود: در ابتدای مهرماه سال 98، پنجمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت جنوب کشور با حضور هشت استان به میزبانی شیراز برگزار گردید.

او ادامه داد: در این دوره از داوری نشان ملی مرغوبیت، استان بوشهر با 17 اثر، خراسان جنوبی با 12 اثر، استان سیستان و بلوچستان با 25 اثر، استان کهکیلویه و بویراحمد با چهار اثر و استان فارس با 49 اثر پیروز توانستند این رویداد را به خاتمه برسانند. بنا بر نظر داوران، گستردگی دامنهٔ محصولات در رشته های مختلف صنایع دستی استان فارس قابل توجه بوده و از مجموع 74 اثر در 19 رشته مختلف صنایع دستی این داوری اجرا شده است.

امیری گفت: گروه دست بافته های داری، بیشترین اقبال را در این برنامه داشته و 28 اثر در انواع رشته های این گروه، پیروز به دریافت گواهی مرغوبیت کالا شدند و رشته های خاتم و منبت آباده نیز به ترتیب از رشته های پیروز دیگر این داوری در استان فارس بودند.

منبع: میراث آریا

به "برگزاری 335 دوره آموزشی صنایع دستی در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری 335 دوره آموزشی صنایع دستی در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید