اطلس مصور آسیب شناسی پارچه های تاریخی منتشر شد

به گزارش وبلاگ بازی، اطلس مصور آسیب شناسی پارچه های تاریخی - فرهنگی تألیف فاطمه علیمیرزایی و شهرزاد امین شیرازی نژاد توسط مرکز معرفی فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

اطلس مصور آسیب شناسی پارچه های تاریخی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آسیب شناسی پارچه ها، شرایط محیطی، مواد اولیه ناپایدار، مکانیزم شیمیایی، بریدگی، پوسیده شدن، لکه، چرک شدن، تغییر رنگ، ترک خوردن و ... سرفصل هایی اند که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب به قلم شهرزاد امین شیرازی نژاد مسئول بخش بافته های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی آمده است؛ واژه نامه های تخصصی سهم عمده ای در ایجاد و تقویت ادبیات مشترک ایفا می کنند، تدوین این واژه نامه ها به عنوان یک اقدام اساسی موجب می شود تا زیر ساخت های لازم برای گسترش و ارتقاء سطح اقدامات اجرایی، پژوهشی و آموزشی فراهم شده و فعالیت دست اندرکاران با تبعیت از یک زبان تخصصی کار آمد و واحد همسویی بیشتر یابد.

با این دیدگاه بخش حفاظت بافته های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی به عنوان تنها بخش تخصصی فعال در این حوزه با گستره اجرایی ملی و بین المللی با تکیه بر اسناد مرجع موجود و پذیرفته شده در سطح بین المللی و تجارب به دست آمده طی سالها که حاصل فعالیت های مختلف و متعدد پژوهشی، آموزشی و اجرایی بوده است این اطلس را برای درک و یکسان سازی تعاریف و عبارات کاربردی در بحث آسیب شناسی بافته ها تألیف و تدوین کرده است.

مخاطبان این کتاب، تمامی حفاظتگران و مرمتگران، دانشجویان، امنای اموال، موزه داران و مجموعه دارانی هستند که با پارچه ها و بافته ها در اشکال و انواع مختلف سرو کار دارند.

بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در بخش نخست این کتاب آورده است، اطلاعات ارایه شده در این اطلس حاصل فعالیت های مختلف بخش حفاظت و مرمت بافته ها از زمان شکل گیری آن در سال 1379 در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی تا کنون است که با اجرای پروژه های مختلف اجرایی و پژوهشی بر روی بافته های مختلف باستان شناسی و مردم شناسی به دست آمده است.

بی شک این اطلاعات دست اول و ملموس به غنا و صحت مطالب ارایه شده در این اطلس افزوده و آن را به منبعی قابل اعتماد و اعتنا در این حوزه تخصصی در داخل کشور بدل می سازد.

منبع: همشهری آنلاین

به "اطلس مصور آسیب شناسی پارچه های تاریخی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلس مصور آسیب شناسی پارچه های تاریخی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید