واکنش ها به ابطال نتایج انتخابات استانبول؛ سیلی به دموکراسی

به گزارش وبلاگ بازی، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، لغو نتایج انتخابات شهرداری استانبول را خیانت خواند و گفت که همانند گذشته، حزب رقیب را شکست خواهد داد.

واکنش ها به ابطال نتایج انتخابات استانبول؛ سیلی به دموکراسی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بازی، کمیته عالی انتخابات ترکیه شامگاه دیروز (دوشنبه) بعد از گذشت چند هفته از فشارهای دولت و حزب حاکم این کشور، انتخابات شورای شهر و شهرداری ها در حوزه انتخاباتی استانبول را که 31 مارس (11 فروردین) برگزار گردیده بود، ابطال کرد.

این کمیته اظهار داشت که انتخابات مجدد در حوزه استانبول، 23 مه (دوم خرداد) برگزار خواهد شد و نامزدهای انتخاباتی می توانند برای شرکت در این انتخابات نام نویسی نمایند.

حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات اخیر شهرداری ها و شورای شهر با اختلاف کمی از رقیب خود و حزب جمهوری خواه خلق (حزب مصطفی کمال آتاتـرک، بنیان گذار ترکیه نوین) توانست در این انتخابات پیروز گردد. با این حال شکست در استانبول که گفته می گردد اولین شکست طی 25 سال گذشته است، برای حزب متبوع اردوغان سنگین بود.

حزب حاکم ترکیه از همان ابتدا که پیروزی اکرم امام اوغلو در 28 فروردین (17 آوریل) اعلام شد، با طرح این مسئله که در انتخابات استانبول از سوی رقیب، تخلفات و تقلب گسترده اجرا شده، خواهان برگزاری مجدد این انتخابات شده بود.

واکنش ها به ابطال نتیجه انتخابات استانبول

اردوغان اولین کسی بود که به این ابطال واکنش نشان داد. او که از سوی رقبا و ناظران مسائل ترکیه متهم به نقض میراث مردم سالاری در این کشور است، این اقدام کمیته عالی انتخابات را گام مهمی به سوی تقویت مردم سالاری در ترکیه خواند.

به گزارش روزنامه یِنی شفق، رئیس جمهوری ترکیه که امروز سه شنبه (17 اردیبهشت) در برابر اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه سخنرانی می کرد گفت که انتخاباتی که ماه مارس (11 فروردین) برگزار گردید، شاهد فساد سیستماتیک بود.

اردوغان حتی به مخالفان برگزاری مجدد انتخابات شهرداری های انتخابات از چهره های سیاسی گرفته تا مالی و تجار تاخت و به آن ها گفت: باید صندلی خود را بشناسید.

به رغم خوشحالی حزب حاکم ترکیه از ابطال نتیجه انتخابات حوزه استانبول که پایتخت مالی ترکیه به شمار می رود، حزب رقیب شدیدا به این اقدام حمله کرد و کمیته عالی انتخابات را به دلیل این تصمیمش مورد انتقاد قرار داد.

سیلی محکمی خوردیم/ ابطال انتخابات خیانت است

اکرم امام اوغلو که هنوز طعم شیرین پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول را مزمزه می کرد، رأی و تصمیم کمیته مذکور مبنی بر برگزاری دوباره انتخابات را خیانت خواند و گفت: دموکراسی ما سیلی محکمی خورد.

حزب جمهوری خواه خلق در واکنش به این تصمیم، دست به تظاهرات اعتراض آمیزی در شهر استانبول زد. حامیان این حزب، با به دست گردن ظروف غذا و زدن آن ها به یکدیگر و سر دادن شعارهایی علیه حزب حاکم مخالفت خود با این تصمیم را اظهار داشتند.

این حزب با برگزاری نشستی در شهر آنکارا، بار دیگر امام اوغلو را نامزد خود برای انتخابات دوم خرداد معرفی کرد و وعده داد همانند گذشته، پیروزی بزرگی را در انتخابات آینده رقم خواهد زد.

حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچ دار اوغلو با طعنه خطاب به حزب اردوغان گفت بهتر است همه نتایج انتخابات سرتاسری اخیر در این کشور لغو گردد؛ چرا که سایر حوزه های انتخاباتی نیز تحت شرایط مشابه شرایط رقابتی استانبول برگزار گردیده است.

حزب مخالف ترکیه، دیروز (شش مه/ 16 اردیبهشت) را که در آن ابطال نتایج انتخابات اعلام شد، روز سیاهی در تاریخ دموکراسی ترکیه خواند و از اعضای کمیته عالی انتخابات خواست به دلیل جنایتی که در حق یک نامزد مرتکب شده اند، از سمت خود استعفا نمایند.

اونورسال آدی گؤزل، معاون قلیچ دار اوغلو نیز در انتقاد از این تصمیم گفت: این تصمیم (ابطال نتایج) نشان می دهد که پیروزی کسی بر حزب عدالت و توسعه غیرقانونی است و نظامی که خواسته مردم و قانون را زیر پا بگذارد، نمی تواند مردم سالار یا قانونی باشد؛ بلکه دیکتاتور آشکاری است..

مجلس اتحادیه اروپا که همیشه به سیاست های اردوغان انتقاد دارد، در واکنش به ابطال نتایج انتخابات گفت که برگزاری دوباره این انتخابات اعتبار انتخابات دموکراتیک در ترکیه را زیر سؤال می برد.

وزارت کشور ترکیه نیز بی توجه به انتقادهای داخلی و خارجی، اکرم امام اوغلو (شهردار استانبول بر اساس نتایج انتخابات فروردین) را از سمت خود برکنار و اظهار داشت که علی یِرلی کایا، استاندار فعلی استانبول تا تعیین شدن نتایج آینده، سرپرست شهرداری این کلانشهر را بر عهده خواهد داشت.

شهر استانبول، 16 میلیون جمعیت دارد و شاهراه مالی ترکیه است و قاره کهن را به وسیله زمینی به قاره سبز وصل می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس

به "واکنش ها به ابطال نتایج انتخابات استانبول؛ سیلی به دموکراسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به ابطال نتایج انتخابات استانبول؛ سیلی به دموکراسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید