هشدار وزارت بهداشت درباره ازون ، تذکر به خودروسازان

به گزارش وبلاگ بازی، یک مقام وزارت بهداشت با هشدار درباره آلاینده ازون و توصیه به مردم به ویژه بیماران تنفسی و بچه ها برای پرهیز از فضای باز در روزهایی که غلظت این آلاینده هوایی زیاد است، بر لزوم جدی دریافت استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تاکید نمود.

هشدار وزارت بهداشت درباره ازون ، تذکر به خودروسازان

به گزارش ایسنا دکتر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ازون آلاینده اصلی هوا در فصول بهار و تابستان است، درباره میزان آلایندهای هوای تهران گفت: بر اساس سنجش اجرا شده در 93 روز ابتدای سال جاری، 24 روز از بهار 98 را ازون، 13 روز را دیاکسید نیتروژن (NO2) و 15 روز را ذرات کمتر از 2.5 میکرون (PM2.5) آلاینده مسئول بوده اند.

وی ادامه داد: همچنین در این 93 روز، یک روز هوای بسیار ناسالم، هشت روز ناسالم و 43 روز ناسالم برای گروه های حساس و 41 روز قابل قبول داشته ایم. همچنین هیچ روز هوای خوب نداشتیم.

  • چگونگی فراوری ازون

به گفته این مقام وزارت بهداشت، ازون آلاینده هوا در فصول تابستان و بهار و بویژه تابستان و زمانی است که شدت تابش خورشید و دما افزایش می یابد. با توجه به حضور دی اکسید نیتروژن (NO2)، تابش باعث شکسته شدن آن و ایجاد رادیکال اکسیژن و در نهایت هم فراوری ازون می گردد.

بنابراین یکی از مکانیسم های فراوری ازن، چرخه ای است که با نور خورشید ارتباط دارد و هر چه شدت نور خورشید بیشتر باشد، ازون هم بیشتر می گردد.

به گفته شاهسونی، بعد از ذرات معلق 2.5 میکرون، ازن خطرناک ترین آلاینده برای انسان است؛ خصوصا برای بیماران تنفسی، مبتلایان آسم و بچه ها. زمانی که غلظت ازن افزایش می یابد، احتمال بروز علایم تنفسی و سرفه در بچه ها و افرادی که فعالیت زیادی در فضای بیرون دارند، بیشتر است.

  • توصیه های بهداشتی برای آلاینده ازون

شاهسونی درباره توصیه های بهداشتی برای آلاینده ازون گفت: توصیه بهداشتی ما برای روزهایی که غلظت آلاینده ازن زیاد است، آن است که همه افراد بویژه بچه ها، مبتلایان آسم و افرادی که در فضای بیرون فعالیت سنگین دارند، تا حد امکان فعالیت هایشان در فضای بیرون از منزل را کاهش دهند و بویژه از ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر تا حد امکان در فضای آزاد حضور نیابند.

به گفته شاهسونی، غلظت دی اکسید نیتروژن اوایل صبح (حدود ساعت 8 و 9 صبح) افزایش می یابد و شدت تابش های خورشید نیز از حدود ساعت 11 صبح تا 16 است. به این ترتیب در این بازه زمانی، دی اکسید نیتروژن بیشتری می شکند، اکسیژن بیشتری رادیکال می گردد و با اکسیژن هوا واکنش می دهد و به ازن تبدیل می گردد. بر همین اساس در ساعاتی که شدت تابش خورشید بیشتر است (یعنی حدود ساعت 11 تا 16) بیشترین غلظت آلاینده ازن را در هوا وجود دارد.

  • راهکارهای کنترل ازون

شاهسونی درباره راهکارهای کنترل این آلاینده هوایی گفت: یکی از راهکارها این است که دی اکسید نیتروژن را کنترل کنیم. در کشورهای اروپایی کاتالیست های سه راهه برای خودروها به کار گرفته می شوند و هیدروکربن، مونوکسیدکربن و دی اکسید نیتروژن را از دود خروجی حذف می نمایند. استفاده از کاتالیست ها مخصوصا در خودروهای دیزلی مهم است، چراکه احتراق شان بیشتر است و دی اکسید نیتروژن بیشتری فراوری می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "هشدار وزارت بهداشت درباره ازون ، تذکر به خودروسازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزارت بهداشت درباره ازون ، تذکر به خودروسازان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید