نمایش تا اشکستان از زاویه مسیحیت به تاریخ صدر اسلام نگاه می نماید

به گزارش وبلاگ بازی، کارگردان نمایش تا اشکستان با اشاره به این موضوع که در حوزه مضامین مذهبی، معنوی، آئینی و دینی شاهد حضور روایت ها و داستان های مختلف و جذابی هستیم، گفت: نمایش تا اشکستان به تاریخ صدراسلام نگاه برون دینی دارد.

نمایش تا اشکستان از زاویه مسیحیت به تاریخ صدر اسلام نگاه می نماید

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ بازی، نشست خبری نمایش تا اشکستان صبح امروز سه شنبه 30 آذرماه با حضور حمید حرا کارگردان و مهدی حاج محمودعطار مجری طرح این اثر نمایشی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار گردید. این نمایش همزمان با ایام فاطمیه در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود.

حمید حرا که نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی نمایش تا اشکستان را برعهده دارد در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه تا اشکستان چهارمین نمایشی است که با موضوع فاطمیه به وسیله این گروه نمایشی با همراهی گروه هنری سایه به روی صحنه می رود، گفت: یکی از اصلی ترین آسیب های حوزه تئاتر ما در شکل کلی و در نگاه خاص، تئاتر دینی به مقوله نمایشنامه بازمی گردد. باید بپذیریم که در حوزه نویسندگی دچار فقر هستیم. خاصه در حوزه تئاتر! اما گروه هنری سایه همیشه کوشش نموده است در تعامل با نویسندگان حرفه ای و پیش روی قرار دادن نگاه پژوهشی در فراوری آثار نمایشی، تنوع فراوریات را با رویداد ها و مناسبت های مذهبی به شکل مستمر مدنظر قرار دهند. چندان اعتقادی به توقف بر روی یک نمایش برای اجرا طی سالیان متمادی نداریم.

کارگردان نمایش تا اشکستان با تاکید بر آنکه در حوزه مضامین مذهبی، معنوی، آئینی و دینی شاهد حضور روایت ها و داستان های مختلف و جذابی هستیم یادآور شد: همیشه در فراوری آثار کوشش کردیم از منظری متفاوت به مباحث دینی نگاه کنیم و این برای پنجمین بار است که نمایش تا اشکستان را در ایام فاطمیه به صحنه خواهیم بود و انشاءالله در سال های بعد به سمت کار های تازه حرکت خواهیم کرد. نمایش تا اشکستان نگاهی برون دینی به روایت آثار مذهبی دارد تا درون دینی و در این بین کوشش کردیم در این اثر از زاویه ای دیگر یعنی مسیحیت به حوادث تاریخ صدر اسلام نگاه کنیم. موضوع اصلی این داستان در صومعه ای بیرون شهر مدینه اتفاق می افتد که در آن افراد با عقاید و نگرش های مسیحی آن هم در زمانی که شاهد اوج شکوفایی نجرانیان، تسلط امپراتوری روم و تقویت بن مایه های مسیحیت در دنیا بودیم روزگار خود را سپری می کردند.

وی اضافه کرد: ایام 20 سال بعد از بعثت حضرت محمد مصطفی (ص) و در آستانه رحلت اوست که به عنوان مهم ترین مساله این اثر نمایشی در قالب روایت مدنظر قرارگرفته است. ما اتفاقاتِ روز ها و هفته های سرانجامی زندگی پیامبر و بعد در جریان کوران و اتفاقات پس از رحلت حضرت رسول (ص) را با رویداد هایی که در این صومعه به وقوع می پیوندند گره زدیم. نگاهمان در شیوه نگرش برون دینی به یکی از اتفاقات مهم تاریخ صدر اسلام بر این مسئله قرار داشت تا از زاویه ای منصفانه به آن نگاه کنیم. ما به بازتاب ظلم و عدالت به شکلی توامان می پردازیم و در این پردازش کوشش کردیم تا انصاف را در روایات نیز به مخاطب نشان بدهیم و در این نمایش قصد نداریم خیلی سوگوارانه و کلیشه شده به مفاهیم مدنظر به ویژه تاریخ صدر اسلام نگاه کنیم. تا اشکستان حاصل کوشش سه ماه تمرین است و امیدواریم که نمایشی آبرومند برای مخاطب باشد. نمایشنامه این اثر ویراست نهم این اثر نمایشی که مخاطب به تماشای آن می آید که با تیم نویسندگان و مشاوران حرفه ای از ابتدای سال 1400 خورشیدی تا لحظه نهایی شدن اجرای عمومی آن اجرا شده است.

کارگردان نمایش تا اشکستان توضیح داد: تبدیل روایت های تاریخی عموماً همراه با کلام و دیالوگ های مختلف و متعدد است، اما ما کوشش کردیم در فراوری نمایش تا اشکستان به نوعی این فضای آشنا برای مخاطب را شکسته و از تیم حرکت و طراحی نور حرفه ای با همراهی بهزاد محرابی و علی اولیایی نژاد استفاده کنیم تا تمام اتفاقات داخل صومعه و آنچه که در کوچه بنی هاشم به واسطه موضوع داستان تا اشکستان می گذرد را در کنار روایت و گفتار و دیالوگ با حرکت به مخاطبان نشان بدهیم.

مهدی حاج محمود عطار مجری طرح نمایش تا اشکستان نیز در ادامه نشست خبری با اشاره به آنکه گروه هنری سایه فعالیت تئاتری خود را از سال 1372 از تئاتر مدارس شروع کرد و در ادامه از سال 1377 نخستین گام ها را برای فراوری تئاتر حرفه ای در صحنه های هنر های نمایشی کشور برداشت، گفت: اغلب فراوریات این گروه هنری مربوط به شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علی ها بوده که تا اشکستان نیز اثری دیگر از همین نگاه و دغدغه گروه هنری سایه است. در ایام مناسبتی دیگر، چون عید غدیر، نیمه شعبان، مباهله و بعضی دیگر از رویداد های مهم تاریخ اسلام بیش از 10 اثر نمایشی تا به امروز فراوری شده است. 30 بازیگر در نمایش تا اشکستان حضور دارند و بیش از دو برابر از این اندازه در پشت صحنه کار هماهنگی و ارائه این اثر نمایشی به برترین شکل به مخاطب را برعهده دارند.

وی با تاکید بر آنکه یکی از اصلی ترین دغدغه های ما فراوری کار حرفه ای در حوزه هنر های نمایشی و منطبق با استاندارد های روز این هنر است، توضیح داد: کوشش کردیم به واسطه فراوری آثار نمایش دینی از کیفیت و محتوای اثر غافل نباشیم و بعلاوه در تمامی عرصه ها از نمایشنامه نویس، کارگردان، بازیگر، نور، صدا و دیگر عواملی که یک اثر تئاتری را شکل می دهند همیشه از گروه های حرفه ای و هنرمندان به نام این عرصه بهره برده ایم. تا به امروز برای تمامی اجرا های گروه هنری سایه بلیت فروشی نداشته ایم و کوشش آنان بوده تا مردمی که برای مراسم سوگواری در پی منظر های تازهی برای روایت های تاریخ صدر اسلام هستند از رسانه هایی، چون تئاتر بهره ببرند و این خود دعوتی دیگر و بستری برای حضور بیشتر مخاطبان در سالن های تئاتری است.

حمید حرا کارگردان تا اشکستان در ادامه نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم تمایل گروه هنری بر اجرای مستمر آثار نمایشی دینی طی سال های متفاوت آیا نقد فعالیت هنرمندان دیگر به ویژه گروه تئاتر خورشید کاروان که قریب به سه دهه است که در ایام ماه صفر اثر نمایش خورشید کاروان را به صحنه می برد است، گفت: به هیچ وجه این حرف من به معنای آن نیست که با چنین شکل و شیوه اجرایی مخالف هستم. اعتقاد من بر این است که تمرکز بر یک کار و استمرار بر اجرای اجرای متعدد یک اثر نمایشی باعث ایستایی گروه تئاتری می گردد. درحالی که ما اعتقاد داریم هنر نمایش نیازمند پویایی چه برای گروه نمایشی و چه برای هنرمندان است. کوشش می کنیم در تجربیات بعدی برای اجرای نمایش تا اشکستان این اثر نمایشی را با به زبان های دیگر، چون عربی و انگلیسی برای مخاطبانی غیرفارسی زبان در کشور و خارج کشورمان به صحنه ببریم.

وی در سرانجام گفت: این اثر نمایش در چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز به صحنه خواهد رفت.

نمایش تا اشکستان از چهارشنبه اول دی ماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نمایش تا اشکستان از زاویه مسیحیت به تاریخ صدر اسلام نگاه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش تا اشکستان از زاویه مسیحیت به تاریخ صدر اسلام نگاه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید