علت افت شاخص بورس در روزهای اخیر چیست؟

به گزارش وبلاگ بازی، در حالی که شاخص بورس از اوج 2 میلیون و 78 هزار واحدی خود در 19 مرداد ماه سال جاری به کف کانال 1.2 میلیون واحدی رسیده بود اما طی هفته های اخیر با متعادل شدن بازار، دوباره به فرایند صعودی خود بازگشت به طوری که در روز 22 آذرماه شاخص کل بورس تهران به یک میلیون و 527 هزار و 451 واحد رسید.

علت افت شاخص بورس در روزهای اخیر چیست؟

در شرایطی که بعضی سهامداران انتظار داشتند شاخص به سرعت کانال های 1.6 و 1.7 میلیون واحدی را پس بگیرد، از روز 23 آذرماه بازار منفی شد و میزان افت شاخص بیشتر شد. در 23 آذرماه جاری شاخص با افت 11 هزار و 692 واحدی روبرو شد، فرایندی که در روز 24 آذر به 31 هزار و 601 واحد رسید و موجب شد تا شاخص دوباره به کانال 1.4 میلیون واحدی عقبگرد کند. اما بیشترین افت شاخص در روز 25 آذرماه رخ داد که 55 هزار و 834 واحد از شاخص کاست و شاخص کل را به یک میلیون و 428 هزار و 324 واحد رساند.

در روز گذشته نیز فرایند بازار همچنان منفی ماند. با این تفاوت که از ساعت 9 و نیم صبح میزان افت شاخص کمتر شد و درمجموع دراین روز یک درصد از افت ابتدایی صبح خود را جبران کرد. با وجود این شاخص در روزگذشته با افت 14 هزار و 870 واحدی به یک میلیون و 413 هزار و 454 واحد رسید. این در شرایطی بود که در ابتدای فعالیت بازار شاخص در آستانه ورود به کانال 1.3 میلیونی بود، اما با مثبت شدن بسیاری از سهم های بازار این فرایند تغییر کرد.

دلیل ریزش روزهای اخیر

حال باید پرسید پس از متعادل شدن فرایند بازار در هفته های اخیر و بازپس گیری شاخص 1.5 میلیون واحدی، چه عواملی باعث شد تا در روزهای اخیر شاخص با افت 7 درصدی روبرو گردد. مقایسه شاخص یک میلیون و 527 هزار واحدی روز 22 آذرماه با روزگذشته نشان می دهد که این شاخص 7.4 درصد افت نموده است.

در پاسخ به این پرسش اغلب کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که دلیل مالی خاصی برای این ریزش وجود ندارد و عمده دلیلی که به این ریزش مقطعی منجر شد، جو هیجانی بعضی سهامداران به خصوص تازه واردهاست. در واقع پس از تجربه ناخوشایند دهه پایانی مرداد ماه، ترس و حساسیت در بازار افزایش یافته است و با توجه به رشد بالای تعداد سهامداران، رفتارهای هیجانی در زمان کوتاهی سهم ها را به صف خرید یا فروش می کشاند و کلیت بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

با وجود این به اعتقاد کارشناسان، اصلاح چند درصدی پس از رشد چند ده درصدی موضوع دور از انتظاری نیست و همیشه نوسان در ذات بازار وجود دارد. در مورد آینده بازار نیز بیشتر صاحب نظران با توجه به متغیرهایی که در بازار مؤثر است، فرایند رو به رشدی را انتظار دارند که البته همانند آنچه در چهارماهه نخست سال شاهد بودیم نخواهد بود. به عبارت دیگر رشد پیاپی و شارپی که به طور قطع در بلندمدت به نفع بازار نیست، احتمال کمی برای تکرار دارد، ولی توقع رشدی منطقی نیز وجود دارد.

با تمام این تفاسیر، آنالیز فرایند شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا روزگذشته نشان دهنده بازدهی متوسط 175.5 درصدی است که همچنان فاصله زیادی از سایر بازارهای سرمایه گذاری دارد.

آخرین اخبار مربوط به چشم انداز بازار سهام را در صفحه پیش بینی بورس بخوانید.

منبع: روزنامه ایران

منبع: تجارت نیوز

به "علت افت شاخص بورس در روزهای اخیر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت افت شاخص بورس در روزهای اخیر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید