عضو گروه مشاوران رشد جهانی: اقتصاد آمریکا رو به رکود است

به گزارش وبلاگ بازی، نیویورک - خبرنگاران - تحلیلگر مالی و عضو گروه مشاوران رشد جهانی، وضعیت مالی آمریکا را رو به رکود دانست و گفت: ادعای رشد مالی آمریکا از سوی دونالد ترامپ نتیجه افزایش بدهی دولت است.

عضو گروه مشاوران رشد جهانی: اقتصاد آمریکا رو به رکود است

روزبه علی آبادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ بازی اضافه نمود: رکود مالی در دنیا وجود دارد و ما وارد یک فرایند رکود در کل آمریکا می شویم. چند نشان وجود دارد که یکی نرخ بیکاری است که اکنون در کمترین مقدار قرار گرفته است. یعنی اقتصاد به سمت بیش اشتغالی می رود.

وی ادامه داد: نشانه دوم این است که فدرال رزرو، نرخ هر نوع وامی را افزایش داده و این یعنی می خواهند میزان نقدینگی را در بازار کم نمایند. از آن مهمتر اگر نگاه کنید میزان وام نسبت به رشد ناخالص داخلی در آمریکا در دو دهه گذشته بیشتر شده است.

این تحلیلگر مالی اضافه نمود: این برای بازار بسیار خطرناک است، یعنی یک بحران وام وحشتناکی در آمریکا وجود دارد. اگر نسبت وام را در ایتالیا نگاه کنید یعنی میزان وام عمومی در جامعه نسبت به رشد ناخالص داخلی حدود 132 درصد است.

علی آبادی اظهار کرد: این نسبت در آمریکا رقم 104 درصد است که بسیار قابل ملاحظه و بالاترین رقم در دو دهه گذشته است. بیشترین وام، وام مشتری است که می تواند شامل مسکن و اعتبار و وام غیرشرکتی است.

وی با بیان اینکه اثر منفی این فرایند، بدهی ایستا در کشور است، گفت: یعنی از اعتبار خرج می کنیم. دلیل قدرت مالی آمریکا این است که جامعه مصرفی با کیفیت بالا است اما امروز آمریکایی ها از روی کارت های اعتباری خرج می نمایند.

عضو مشاوران رشد دنیای اضافه نمود: نسبت وام به رشد ناخالص ملی می تواند هزینه یا نرخ بهره وام را به صورت خیلی عجیبی افزایش دهدد که هزینه پرداخت آن وام می تواند از هزینه خود وام بیشتر باشد. آمریکا در حال حرکت به سمت رکود مالی است، آمریکا رشد مالی نداشته است؛ اگر ترامپ می گوید رشد مالی داشته اند، مربوط به تعهد بدهی است.

علی آبادی با یادآوری اینکه میزان وام یا بیمه وام دولت آمریکا حدود 22 تریلیون دلار است، اظهار کرد: یعنی تقریبا میزان وامی که فقط در سال 2017 ترامپ به بازار اضافه نموده، 2 تریلیون دلار بوده که رقم بسیار بزرگی است.

وی توضیح داد: این رشد مالی نبوده بلکه هزینه وامی بوده که او گذاشته است، به نظر می رسد این روندی که در پیش گرفته حتی کاهش مالیات هم نمی تواند اثر بگذارد، پس انتظار می رود اقتصاد آمریکا تا انتهای دولت ترامپ کوچک گردد.

این دانش آموخته دانشگاه پیتسبورگ آمریکا درباره اثر کاهش مالیات بر اقتصاد آمریکا هم گفت: ما وقتی که مالیات شرکتی را کاهش می دهیم امیدمان به این است که سود ناشی از این کاهش مالیات به سمت رشد مالی برود. یعنی شرکت ها خط فراوری خود را افزایش دهند و اشتغال هم بیشتر گردد.

علی آبادی با بیان اینکه دنیا در حال ورود به چهارمین انقلاب صنعتی است، اضافه نمود: یعنی نوع کارهایی که امروز رشد می یابد، به صورتی است که محور آن کارگر نیست، یعنی نوع کارها به سمت تکنولوژی همچون هوش مصنوعی و ماشینی رفته است.

وی ادامه داد: پس نمی توان به شرکتی، 40 درصد کاهش مالیات داد و آن شرکت بخواهد خط فراوری را زیاد و در نتیجه کارگر بیشتری استخدام کند. از سوی دیگر، تجارت و بخش خصوصی در آمریکا نسبت به آینده خیلی مطمئن نیست، در نتیجه کاری که می نماید حفظ سرمایه است.

این تحلیلگر مسایل مالی اضافه نمود: یعنی آن سود را در اقتصاد، سرمایه گذاری نمی نماید، در نتیجه افراد زیادی استخدام نمی شوند، پس آن چرخه مالی که فکر می کنیم کاهش مالیاتی در افزایش حقوق یا استخدام بیشتر ایجاد نمایند، رخ نمی دهد.

علی آبادی اعلام نمود: در این صورت یا باید به کارگر احتیاج می داشتیم و واحدهای فراوریی معطل کارگر می بودند یا حقوق متوسط افراد در کارگرها پنج درصد افزایش می یافت که هیچ یک رخ نداده پس تجار این کاهش مالیات را در این راستا هزینه ننموده اند.

وی با بیان اینکه انتظار می رفت کاهش مالیاتی به قشر متوسط یاری کند و آن را برای پرداخت وام هایی همچون وام دانشجویی استفاده نمایند، گفت: امروز بحران وام دانشجویی در آمریکا وحشتناک است. در انتخابات 2020 هم خواهیم دید که مساله بخگرددگی وام دانشجویی چیزی است که نامزدهای مختلف درباره آن صحبت خواهند کرد.

این کارشناس مسایل مالی اضافه نمود: البته این هزینه بسیار زیادی را بر دولت متحمل می نماید، اگر به سال 2014 نگاه کنیم، وام دانشجویی نزدیک به 2 تریلیون دلار بوده است. تقریبا هفت میلیون دانشجو داشتیم که نتوانستند این وام را پرداخت نمایند. باید در نظر گرفت متوسط وامی که اینها متعهد به پرداخت آن هستند نزدیک به 40 هزار دلار است که واقعا رقم قابل ملاحظه ای است.

علی آبادی ادامه داد: دلیل مخالفت دمکرات ها با کاهش مالیات بیشتر سیاسی است. اگر به سال 2018 نگاه کنیم، نزدیک به 70 درصد دانشجویان کالج ها یک وام گرفته اند که تقریبا می توان گفت 70 درصد به طور میانگین نزدیک به 30 تا 40 هزار دلار وام اعم از خصوصی و دولتی دارند.

وی اضافه نمود: اگر همه اینها را جمع کنیم نزدیک به 1.56 تریلیون دلار بدهی است که باید 45 تا 47 میلیون مقروض آنها را بازگردانند. این میزان مقروض یعنی حدود 45 میلیون رای دهنده، پس هر نوع کاهشی نسبت به بخگرددگی این وام، تقریبا به 45 میلیون رای یاری می نماید.

عضو مشاوران رشد دنیای با بیان اینکه معمولا در آمریکا جوانترها کمتر در انتخابات شرکت می نمایند، اظهار کرد: فرض کنید یک مساله انتخاباتی همچون وام دانشجویی به تیتر خبرها تبدیل گردد، یعنی 45 میلیون رای دهنده را به کار گرفته اید.

علی آبادی درباره روند مالی آمریکا هم گفت: این در سال های آینده خوب نخواهد بود. امروز سیاست آمریکا اول در حقیقت آمریکا را آخر گذاشته است چون هیچ سرمایه گذاری در زیرساخت ها نداشته ایم. هیچ بودجه ای در سطح فدرال مربوط به زیرساخت ها جلو نرفته، حتی در ایالت ها هم این مساله مشاهده نمی گردد.

وی اضافه نمود: نکته دوم اینکه درست است به صورت کوتاه مدت هزینه دعوای تعرفه های آمریکا و چین، روی کالای چینی تاثیر گذاشته است اما چینی ها هم مواد اولیه را برای شرکت های آمریکایی گران نموده اند. یعنی این تعرفه ها به طور مستقیم روی تکنولوژی ها تاثیر گذاشته و در نتیجه، قیمت ها را تا حدی افزایش داده است.

تحلیلگر مسایل مالی با بیان اینکه دولت آمریکا با یک سطح بسیار بزرگ وام دولتی نسبت به رشد ناخالص داخلی، روبرو است، ادامه داد: پس دادن سود این وام ها خود فشار سنگینی را روی بودجه سالانه آمریکا وارد می نماید.

علی آبادی اظهار کرد: نکته چهارم که متاسفانه ترامپ آن را سیاسی نموده، مساله مهاجرت است. آمریکا کشور جوانی نیست. آمریکا در 30 سال آینده دچار مشکل پرداخت هایی از قبیل تامین اجتماعی می گردد.

وی شرح داد: افرادی که امروز کار می نمایند هزینه تامین اجتماعی افراد بازنشسته را می پردازند. این جمعیت جوان در 30 سال آینده نزول خواهد نمود مگر اینکه سیاست های مهاجرتی، بازتر گردد تا بتواند میزان دریافت مالیات را بیشتر کند در غیر این صورت افراد وارد بازنشستگی می شوند که مشکل جدی ایجاد خواهد نمود.

دانش آموخته دانشگاه پیتسبورگ اضافه نمود: بزرگترین مشکل آمریکا این است که به سوی پیری می رود، ترامپ با بستن درهای مهاجرتی اجازه نمی دهد کانال های جدید مالی و دریافت مالیاتی شکل بگیرد.

دونالد ترامپ با روی کار آمدن در سال 2017، سیاست مهاجرتی شدیدی را اعمال نموده است که انسداد مرزهای جنوبی و اعمال ممنوعیت ورود از چند کشور، از آن جمله است.

اروپام ** 1429 ** 1071

منبع: ایرنا

به "عضو گروه مشاوران رشد جهانی: اقتصاد آمریکا رو به رکود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو گروه مشاوران رشد جهانی: اقتصاد آمریکا رو به رکود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید