شورای ترافیک بابل تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن خان را ممنوع نمود

به گزارش وبلاگ بازی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، شورای ترافیک بابل تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن خان را ممنوع نمود.

شورای ترافیک بابل تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن خان را ممنوع نمود

اخیرا دوستداران میراث فرهنگی نسبت به تردد خودروهای سنگین از این پل تاریخی که به پل افشاری مشهور است، اعتراض کردند و هشدار دادند که در صورت چاره اندیشی نکردن فوری، این پل تاریخی بخاطر برخورد سقف و بدنه خودروهای سنگین از هم فرو می پاشد.

فرماندار بابل پس از نشست امروز شورای ترافیک گفت: براساس اضطرار آنالیز و برطرف مشکل قانونی ممنوعیت تردد خوردوهای سنگین از زیر پل تاریخی محمدحسن خان این جلسه تشکیل و سازوکارهای قانونی آن به شهرداری ابلاغ شده است.

قربانعلی ولیزاده بورا اضافه نمود: در جلسه امروز شورای ترافیک به علت اینکه شهرداری بابل در اجرای طرح ایجاد ممنوعیت برای تردد خودروهای سنگین از زیر پل تاریخی مشکل قانونی نداشته باشد، طی مصوبه ای مجوز قانونی داده شد.

وی شرح داد: در حال حاضر در دو جهت رفت و برگشت از زیر پل تاریخی بابل تردد انجام می گردد که در شورای ترافیک تصمیم گرفته شد که یک جهت به صورت کامل برروی خودروهای سنگین و سبک بسته گردد و جهت دیگر با ایجاد سازه های مناسب در هفته جاری تنها بر روی تردد خودروهای سبک باز بماند.

فرماندار بابل گفت: با مصوبه امروز عرض جهتی که قرار است خودروهای سبک تردد نمایند به طول حدود یکصد متر با نیوجرسی به 2 متر و 20 سانت کاهش می یابد و بعلاوه در دهنه پل در زیرگذر سازه هایی بکار خواهد رفت که تنها تردد خودروهای سبک امکان پذیر باشد.

وی اضافه نمود: ایجاد رمپ خروجی بین دو پل موجود دیگر در نزدیکی پل محمد حسن خان هم از سوی شهرداری بابل به صورت فنی آنالیز می گردد.

ولیزاده بورا گفت: بنای تاریخی پل محمد حسن خان از آثار فاخر تاریخی شهرستان بابل محسوب می گردد که برای حفظ این بنای تاریخی همه مدیران مرتبط باید با حساسیت ویژه نسبت حفظ این بنای تاریخی اقدام نمایند.

پل افشاری محمدحسن خان بابل اسفند 1394 با ساخت پل نو از زیر ترافیک شهری مرخص شد و قرار بود از آن پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی میزبانی کند، ولی تداوم تردد روزانه صدها دستگاه خودروی سنگین از زیرگذر پل و برخورد سقف این خودروهای سنگین به طاق ها و دیواره آبراه، خطر ریزش این اثر تاریخی را افزایش داده است.

این پل 300 ساله که حدود نیم قرن پیش یعنی سال 1356 با شماره 1414 در لیست آثار ملی ثبت شد، با 140 متر طول و 6 متر عرض، دارای 6 چشمه طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر می باشد. این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده و از ویژگی های مهم ساخت آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج است.

عبور از زیرگذر پل محمدحسن خان و آسیبی که به آن وارد می نماید اگرچه تازگی ندارد و حتی بعد از خارج شدن پل از زیرترافیک هم ادامه داشت، ولی سال 95 شورای ترافیک شهرستان بدنبال اعتراض دوستداران میراث فرهنگی با گذراندن مصوبه ای، عبور و مرور خودروهای سنگین از زیر این پل را ممنوع نموده بود؛ مصوبه ای که ظاهرا اجرا نشده بود و رانندگان خودروهای سنگین هم در چنین وضعیتی بدون توجه به حجم و ارتفاع خودروهایشان با بکارگیری هر ترفندی آنها را از زیر پل عبور می دادند.

منبع: همگردی

به "شورای ترافیک بابل تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن خان را ممنوع نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای ترافیک بابل تردد از زیر پل تاریخی محمدحسن خان را ممنوع نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید