تخریب 4 حجره در بازار تاریخی اراک براثر بارندگی

به گزارش وبلاگ بازی، معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بازار تاریخی اراک و یاری به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب بازسازی کامل صورت گیرد.

تخریب 4 حجره در بازار تاریخی اراک براثر بارندگی

به گزارش وبلاگ بازی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، محسن کریمی امروز 22 فروردین 1399 گفت: در اثر بارندگی چهارشنبه شب در شهر اراک چهار واحد تجاری در سرای تقوایی بازار اراک دچار آسیب شد.

او گفت: این تخریب عمدتاً در ضلع شرقی مشرف به حیاط پشتی سرای تقوایی ایجادشده به طوری که دیوار ضلع شرقی مغازه ها فروریخته است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی در ادامه اضافه کرد: علت اصلی آسیب ایجادشده فرسودگی دیوار کاه گلی مرتفع این بخش بوده است. همچنین به علت رهاشدگی و رسیدگی به ناودان یکی از حجره ها، خسارت هایی به بخش غربی حجره مذکور واردشده است.

او اضافه کرد: پس از گزارش یگان حفاظت به معاونت میراث فرهنگی استان در ساعت 10 صبح روز پنجشنبه بلافاصله اقدامات حفاظتی به منظور پیشگیری از ادامه تخریب واحدها انجام شد و پوشش حفاظتی برای جلوگیری از بیشتر شدن خسارت ها در بخش های آسیب دیده به اجرا درآمد.

کریمی گفت: همچنین با توجه به بازدید و آنالیز انجام شده مقرر شد نسبت به آواربرداری و بازسازی بخش های آسیب دیده با مشارکت مالکان اقدام گردد.

او اضافه کرد: خسارت وارده به مغازه ها به میزان 3میلیارد ریال برآورد اولیه شده است.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و یاری به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب، بازسازی صورت گیرد.

او گفت: بازسازی بازار تاریخی اراک سال گذشته شروع شد که به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، در نیمه سال جاری بازسازی این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می گردد.

کریمی با اشاره به این اینکه این اثر دارای طرح جامع است، اضافه کرد: هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیا این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمند از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور باید به منظور بازسازی یکپارچه این اثر تمامی جوانب را بسنجد.

او گفت: بازار اراک هویت تاریخی این کلان شهر است و این مجموعه در تقابل با توسعه شهر نیست و از تخریب آن جلوگیری می نماید.

مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از 200 سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف خان گرجی بنا گذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان آباد را در خود داشت.

این مجموعه که 14 هکتار است و به صورت دو راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

منبع: میراث آریا

به "تخریب 4 حجره در بازار تاریخی اراک براثر بارندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب 4 حجره در بازار تاریخی اراک براثر بارندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید