تأمین هزینههای جاری از بورس، به ضرر اقتصاد و بازار سرمایه است

به گزارش وبلاگ بازی، براساس لایحه بودجه سال 1400 قرار است حدود 95 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت ها در بورس واگذار گردد. آیا موضوع برای سرمایه گذاران بورسی مثبت خواهد بود؟ عباس آرگون، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: لایحه بودجه 1400 مسائل و مسائل متعددی دارد؛ مهم ترین نکته بودجه سال 1400 وابستگی شدید آن به درآمدهای نفتی است؛ برخلاف اینکه گفته می گردد باید وابستگی بودجه به نفت کمتر گردد، سال جاری حتی بیشتر از سال گذشته بودجه وابسته به درآمدهای نفتی تدوین شده است. سال گذشته درآمد نفتی حدود 57 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی بود و سال جاری این عدد چهار برابر در نظر گرفته شده است. آیا این عدد و رقم از بعد درآمدهای نفتی محقق خواهد شد؟

تأمین هزینههای جاری از بورس، به ضرر اقتصاد و بازار سرمایه است

آرگون می گوید: از طرف دیگر هزینه های دولت حدود 47 درصد رشد داشته است؛ یعنی بودجه انبساطی و البته نفتی بسته شده و این در شرایط تحریم شاید مسائل زیادی به همراه داشته باشد. از طرف دیگر سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه 20 درصد بیشتر از سال گذشته برآورده شده است. در شرایط کرونا که خیلی از کسب و کارها تعطیل شده یا با رکود شدید روبرو بودند و حتی بعضی به مرز ورشکستگی و کار با حداقل ظرفیت پیش رفتند، چگونه می گردد این حجم از درآمد را تأمین کرد.

آرگون می گوید: موضوع فروش دارایی ها و اوراق بدهی در بازار سرمایه هم مسئله ای است که باید روی آن تأمل جدی گردد؛ البته دولت در چهار ماه اول این بودجه بر سر کار است و می داند که وصول منابع درآمدی کار ساده ای نیست. فروش 2.3 میلون بشکه در شرایط تحریم معلوم نیست چگونه جهت است؟ بنابراین بودجه براساس برطرف تحریم ها نوشته شده است.

آرگون ادامه می دهد: من این مقدمه را گفتم که به این نکته برسم؛ دولت به فکر تأمین کسری بودجه به وسیله تمام ظرفیت های خود است و بازار سرمایه باتوجه به پتانسیلی که از خود نشان داده می تواند محل مناسبی برای این منظور باشد. اما باید به این نکته توجه کرد تأمین مالی از بازار سرمایه بر اقتصاد و خود بازار تأثیر منفی می گذارد.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بودجه 1400، طرح فروش اوراق بدهی و پیش فروش نفت، بسیار پررنگ است هر چند این موضوع منطقی به نظر می رسد اما نیازمند آنالیز بیشتر است زیرا این طرح موجب انتقال بدهی به دولت بعد می گردد که تعیین نیست چه سیاستی درقبال این اوراق و کلاً بازار سرمایه دارد.

دولت از راهنمایی نقدینگی بازار سرمایه به سمت فراوری می گوید؛ چه میزان از تأمین مالی دولت از بورس صرف پروژه های عمرانی شد؟ آرگون پاسخ می دهد: باید سازوکار بورس به گونه ای فراهم گردد تا بخش خصوصی نیز بتواند این امکان را داشته باشد تا از بورس تأمین مالی کند و این سؤال مطرح می گردد که آیا به میزانی که دولت در این مدت تأمین مالی داشته این امکان برای بخش خصوصی نیز فراهم بوده یا خیر؟

او معتقد است: اگر این تأمین مالی دولت از بورس برای هزینه کرد در پروژه های عمرانی بوده می تواند توجیه مالی داشته باشد اما اگر برای پوشش هزینه های جاری مورد استفاده قرار گرفته باشد مسلماً اشکال دارد. این شرایط باعث بدهکار شدن دولت آینده خواهد شد و نوعی آینده فروشی است.

آرگون تاکید می نماید: بودجه از منظر درآمدی مسائل جدی دارد؛ دولت باید به سمت کوچک شدن برود تا هزینه هایش کم گردد. باید جلوی ریخت و پاش ها را بگیرد و در هزینه های عمومی صرفه جویی گردد وگرنه کسری بودجه باعث افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد. در این صورت ممکن است که تورم بر رشد بازار سرمایه اثرگذار باشد ولی این رشد واقعی نیست.

به گفته آرگون، متغیرهای متعددی در زمینه رشد شاخص ها وجود دارد اما آن طور که اقتصاددان ها پیش بینی نموده اند باتوجه به منابع ارزی موجود و وجود پاندمی کرونا در کشور، سال پیش رو به لحاظ مالی سال سختی است. باید هدف دولت افزایش بهره وری بنگاه ها را مزیت بداند نه رشد بازار سرمایه را؛ رشد ناشی از تورم مزیت نیست. بازار سرمایه باید رشد واقعی داشته باشد نه رشد کاذب.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تأمین هزینههای جاری از بورس، به ضرر اقتصاد و بازار سرمایه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین هزینههای جاری از بورس، به ضرر اقتصاد و بازار سرمایه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید