اعلام آب رفتن قلعه نارنجستان داراب

به گزارش وبلاگ بازی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، آب رفتن قلعه نارنجستان داراب به چشم می خورد.

اعلام آب رفتن قلعه نارنجستان داراب

داستان چیست؟

سیاوش آریا، فعال و کنشگر میراث فرهنگی از دست اندازی کشاورزان و افراد سودجو به قلعه نارنجستان داراب اطلاع داد؛ اقدامی که در واقع باعث حذف تدریجی عرصه و حریم این اثر تاریخی می گردد. او در این باره گفت: آنها با لودر خاک های حریم درجه یک و گاه عرصه آن را تسطیح و بخشی از دیواره های دژ را ویران نموده و به آن آسیبهای برگشت ناپذیری را وارد نموده اند.

او با بیان اینکه پرونده ثبت ملی این محوطه در سال 1387 در حال تهیه بوده، ادامه داد: در آن موقع به صورت مستقیم به اقداماتی که کشاورزان و روستاییان برای هموارسازی زمین های کشاورزی و خاکبرداری از آن محوطه انجام داده اند، اشاره شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدیدکننده بنا از آن یاد شده و در پرونده ثبتی قلعه نیز خواهان اقدام های حفاظتی مانند سرکشی پیاپی یگان حفاظت میراث فرهنگی و مشخص حریم هرچه زودتر مجموعه دژ نارنجستان شده است.

آریا اضافه کرد: با این وجود و بعد از گذشت این مدت زمان، به نظر می رسد همچنان به انگیزه کمبود بودجه و مهمتر از همه، بی توجهی میراث فرهنگی در یک دهه گذشته به این محوطه، مشخص حریم نشده و به همین دلیل آن منطقه هر روز کوچکتر شده و آسیبهای بیشتری می بیند و بخشهایی از آن از بین می رود.

این فعال میراث فرهنگی با اشاره به اینکه این دژ به همراه بقایای مسجدی در نزدیکی آن روی تپه ای باستانی از دوره ساسانی برپا شده است، گفت: دوستداران میراث فرهنگی فورگ و شهر داراب خواهان رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان و سرپرستان میراث فرهنگی استان به این یادمان ملی شده اند. آنها می گویند تا دژ نارنجستان آسیبهای بدتری ندیده، باید توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان مشخص حریم گردد.

او به ماده 560 قانون مجازات اسلامی اشاره نمود که بر آن اساس، هرکس بدون اجازه از میراث فرهنگی یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان نام برده شده، در حریم آثار فرهنگی - تاریخی اقدام به عملیاتی کند که سبب سستی (تزلزل) بنیاد آنها گردد، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناها خرابی یا آسیب وارد گردد، افزون بر برطرف آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده، به زندان از یک تا سه سال محکوم خواهد شد و اضافه کرد: در حالی این قوانین وجود دارند که معمولا حریم و عرصه یادمان های تاریخی - فرهنگی توسط افراد یا برخی از دستگاه های عملیاتی مورد تجاوز قرار می گیرند.

آریا پیرامون آب رفتن قلعه نارنجستان داراب شرح داد: این مجموعه تاریخی - فرهنگی در بخش غربی دهستان فورگ و در باختر روستای دوبرجی نهاده شد. شمال، جنوب و شرق اثر را زمین های کشاورزی پر کرد. مردم بومی محله به انگیزه باغ های نارنج در سال های گذشته در اطراف این بنا، آن را نارنج قلعه یا قلعه نارنجستان می نامیدند. این یادمان مجموعه ای شامل تپه ای ساسانی و بقایای دژی از قرن های متاخر اسلامی در شمال تپه و همچنین بقایای مسجدی شبستانی از سده های متاخر اسلامی در فاصله 50 متری شمال قلعه است. تپه کمابیش دایره ای شکل با پهنای 60 متر در جنوب مجموعه است و بلندای آن نسبت به سطح زمین های پیرامونی چهار و نیم متر هست.

منبع: همگردی

به "اعلام آب رفتن قلعه نارنجستان داراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آب رفتن قلعه نارنجستان داراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید