کاوش های نجات بخشی در قلعه آلاجوق گرمی به سرانجام رسید

به گزارش وبلاگ بازی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اتمام عملیات کاوش نجات بخشی در قلعه آلاجوق گرمی اطلاع داد.

کاوش های نجات بخشی در قلعه آلاجوق گرمی به سرانجام رسید

به گزارش وبلاگ بازی به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر توضیح داد: کاوش های نجات بخشی در قلعه آلاجوق و در محدوده سد عمارت شهرستان از 26 مهر ماه شروع شد و در 30 آذرماه به اتمام رسید.

او اضافه نمود: مساحت محوطه آلاجوق 250 در 80 متر است که در 453 متر مربع آن کاوش شده و در نتیجه کاوش ها، تاسیسات نظامی شامل برجک های دفاعی، آب انبارها، پلکان های سنگی، معبد دستکند، واحدهای مسکونی، تنور و اجاق ها، هاون های دستکند، بخش هایی از کوچه ها و معابر مسکونی کشف شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل به کشف آثاری از قرن سوم تا هفتم هجری قمری در این محوطه اشاره و توضیح داد: آثار کشف شده مربوط به دوره های تاریخی شامل خلفای عباسی، سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی و اوایل دوره قاجار است.

فلاحی ادامه داد: در نتیجه آنالیز های اطراف قلعه آلاجوق آثاری شامل پل آلاجوق (دوره سلجوقی)، محوطه اجاقلی یورد(ایلخانی)، محوطه هره دره(دوره سلجوقی)، مسیر سنگفرش دره رود(سلجوقی تا دوره معاصر)، مسیر سنگفرش دره اینجیرلی(سلجوقی تا دوره معاصر)، سد یا بند اینجیرلی(بخشی مربوط به دوره ایلخانی و بخشی مربوط به دوره معاصر) و گورستان زکیر(سلجوقی تا معاصر) است.

او همچنین به کشف اشیایی شامل ظروف لعابدار، سکه های مسی، ظروف آهنی، بخش هایی از زین و یراق اسب، النگوهای شیشه ای، سرپیکان های آهنی و ظروف آشپزخانه مربوط به قرن سوم تا هفتم هجری قمری اشاره نمود.

سرپرست کاوش در قلعه آلاجوق نیز با تاکید به کشف آثاری از قرن سوم تا هفتم هجری قمری توضیح داد: با توجه به اینکه منطقه کاوش شده در مخزن سد واقع شده و زیرآب می رود، پیشنهاد ما کاوش در بخش های دیگر محوطه است.

سید روح الله محمدی اضافه نمود: کاوش ها در این منطقه با هدف مطالعه و نجات بخشی برخی اشیا صورت گرفته و با توجه به اینکه در بخشی از محوطه کاوش ها صورت گرفته ضروری است قبل از اینکه محوطه زیر آب برود در سایر بخش ها نیز مطالعات جامعی اجرا گردد.

منبع: میراث آریا

به "کاوش های نجات بخشی در قلعه آلاجوق گرمی به سرانجام رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش های نجات بخشی در قلعه آلاجوق گرمی به سرانجام رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید