وضعیت ادبیات مان بحرانی است اما امیدوارکننده

به گزارش وبلاگ بازی، عبدالعلی دستغیب در عین حال که می گوید وضعیت ادبیات مان بحرانی است، امیدوار است در آینده شخصیت هایی چون سیلویا پلات در شعر و ادبیات فارسی داشته باشیم.

وضعیت ادبیات مان بحرانی است اما امیدوارکننده

این مترجم و منتقد ادبی پیشکسوت در گفت وگو با وبلاگ بازی، درباره وضعیت کنونی ادبیات در کشورمان اظهار کرد: وضعیت ادبیات ما در حال حاضر مانند وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور بحرانی است؛ یعنی نظم قدیم از دست رفته و نظم جدید نیامده است. همه جا صحبت از گرانی، محاصره اقتصادی، فساد و رشوه خواری است و این موضوع بسیار عادی گردیده است؛ حتی کودک دبستانی از این حرف ها می زند. من به این مسائل کاری ندارم، زیرا در حدود صلاحیت من نیست؛ نه متخصص اقتصادم و نه متخصص سیاست. آن چه من می بینم این است که ما در مواجهه با مدرنیته و تمدن جدید نمی دانیم چه کنیم. تلاقی جامعه سنتی با جامعه مدرن یک تلاقی منطقی نیست و بیشتر احساساتی است.

او سپس اضافه نمود: در عین حال یکی از چیزهای عجیبی که پیش آمده و شاید این موضوع به دلیل سابقه طولانی شعر و ادبیات در ایران است، این است که جوانان ما، البته نه آن هایی که در داخل تبلیغات دولتی و یا سیاست هستند، بلکه آن هایی که اهل ادبیاتند، کارهای درخشانی دارند. وقتی اشعار، نمایشنامه ها و رمان های این جوانان را می خوانم که همگی به شیوه جدید نوشته می گردد و تعدادشان هم کم نیست، خیلی امیدوار می شوم که در آینده هم در شعر شخصیت های بارزی مانند سیلویا پلات داشته باشیم. در دو کتاب شعر و نقد شعر تا جایی که توانسته ام سعی نموده ام آثار نویسندگان و شاعران جدید را که بیشتر هم از بانوان هستند، نشان و شرح بدهم.

عبدالعلی دستغیب همچنین درباره شرایط و وضعیت جسمانی اش گفت: من سنم بالاست، به همین دلیل قادر نیستم فعالیت جسمی و فکری زیادی داشته باشم و غالبا دچار ضعف جسمانی هستم. در عین حال در چند سال اخیر چند اثر به وجود آورده ام و تعدادی مقاله و مصاحبه در زمینه نقد ادبی، فلسفه و مسائل مربوط به ادبیات منتشر نموده ام، از جمله با صمد مهماندوست درباره شاعران بزرگ ایران از جمله فردوسی، سعدی، نظامی گنجوی، مولوی، حافظ، خیام و عبید زاکانی مصاحبه و آن ها را با روش نقد مدرن تجزیه و تحلیل نموده ام. ما به کار ادامه دادیم و هفت تن از شاعران مهم و معتبر زبان فارسی معاصر را هم به همان سبک و روش تجزیه تحلیل کردم. البته من آن ها را به صورت شفاهی بیان می کردم و بعد تدوین شد. هفت شاعر معاصر هم عبارتند از نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو، نادر نادرپور، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و نصرت رحمانی؛ به نظرم این هفت نفر از شاعران صاحب سبک و مستقلی هستند که اهمیت و اعتبار ادبی دارند. نام این کتاب را هم خوشه پروین گذاشته ام.

او در ادامه بیان نمود: حدود یک سال هم با علاقه مندان فلسفه درباره فلسفه صحبت کردیم که آن ها هم تدوین گردیده و قرار است در یکی دو ماه آینده با نام گفتارهای فلسفی چاپ گردد. این کتاب درباره فلسفه های اروپایی به شیوه جدید و امروزی است. همچنین تعدادی مقاله درباره شاعران جدید نوشته بودم که در روزنامه های تهران و شیراز چاپ گردیده بود، این ها را هم تدوین نموده ام که به دو کتاب تبدیل شد؛ کتاب های شعر و نقد شعر که مکمل هم هستند و قرار است حوزه هنری شیراز آن ها را چاپ کند. کتاب دیگری هم با عنوان خوانش انتقادی دارم که درباره فلسفه ژیل دُلوز - فیلسوف فرانسوی - است که قول داده اند زمستان چاپ گردد. همچنین یکی از دوستان بر روی کتاب دیگرم که شامل سه نمایشنامه از یوهان آگوست استریندبرگ - نمایشنامه نویس سوئدی - است، سرمایه گذاری نموده و قرار است چاپ گردد. اگر فراغت و فرصتی هم فراهم باشد و حالم هم خوب باشد به انجمن های ادبی شیراز می روم و ربع ساعتی برای شاعران و نویسندگان صحبت می کنم.

عبدالعلی دستغیب در انتها به جوانان توصیه کرد که ایران و ادبیات ایران را فراموش نکنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "وضعیت ادبیات مان بحرانی است اما امیدوارکننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت ادبیات مان بحرانی است اما امیدوارکننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید