فضای نامناسب؛ مشکل همیشگی نمایشگاه های کتاب قم

به گزارش وبلاگ بازی، دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک 20 تا 28 دی ماه در تالار مرکزی شهر قم پذیرای علاقه مندان بود؛ نمایشگاهی که با وجود تمام ضعف ها، گویای این حقیقت است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کوشش خود را برای اعتلای فرهنگی استان می نماید و این ظرفیت را دارد که گام های موثری جهت تربیت نسل آینده بردارد.

فضای نامناسب؛ مشکل همیشگی نمایشگاه های کتاب قم

به گزارش وبلاگ بازی ، بی شک وجود نمایشگاه های کتاب در فصول و مناسبت های مختلف در شهر قم که یکی از شاهراه های ارتباطی در کشور بوده و هر روزه پذیرای تعداد زیادی از هموطنان عزیز است، می تواند به عنوان یک جاذبه فرهنگی پای بسیاری از مردم شهرهای اطراف را به این شهر باز کند.

علاوه بر آن، نمایشگاه کتاب این مزیت را دارد که مردم می توانند همه احتیاجهای خود در حوزه کتاب را یک جا برآورده نمایند، از ویژگی های دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک می توان به حضور و استقبال ناشران و برگزاری نشست های تخصصی در حاشیه برگزاری نمایشگاه اشاره نمود، اما در برگزاری اینگونه نمایشگاه ها باید به نکات مهمی چون محل برگزاری نمایشگاه و تبلیغات توجه داشت، مسائلی که در گفت وگو با تعدادی از غرفه داران دومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان به آنها اشاره شد.

در ادامه به صحبت های تعدادی از غرفه داران می پردازیم:

بهاره نوروزی مسئول غرفه انتشارات افق گفت: یکی از نقاط ضعف نمایشگاه، محل برگزاری آن و دسترسی سخت است و مسئله بعدی تبلیغات کم در سطح شهر است، اگر تبلیغات بیشتر باشد، مطمئنا بر تعداد کتایخوان ها هم اضافه نموده می گردد؛ اما نکته مثبتی که در این میان دیده ام شرکت نمایندگان در نمایشگاه به عنوان نمایندگان انتشاراتی های مختلف است، به نظرم کتاب های عرضه شده توسط انتشاراتی ها خوب و جوابگوی احتیاج مراجعه نمایندگان هستند.

وحید رمضانی مسئول غرفه انتشارات پرتقال در گفت وگو با وبلاگ بازی مطرح نمود: با وجود اینکه نمایشگاه کتاب هر ساله در استان برگزار می گردد، اما متاسفانه سال جاری شاهد استقبال خوبی از جانب مردم نبوده ایم، تبلیغات در سطح شهر بسیار ضعیف و تعداد بسیار کمی بنر تبلیغاتی داخل شهر نصب شده است، در صورتی که می توان به وسیله شبکه استانی نمایشگاه را معرفی کرد.

وی گفت: صبح ها بهترین فرصت جهت حضور مدارس در نمایشگاه است اما از جانب مدارس هم استقبالی نشد، ما انتظار بیشتری برای استقبال داشتیم، اکثر بازدیدنمایندگان فقط کتاب ها را نگاه می نمایند و کمتر پیش می آید که خرید نمایند؛ مسئله بعدی این است که غرفه ها بسیار کوچک هستند و ما نمی توانیم همه کتاب ها را در معرض دید بازدیدنمایندگان قرار بدهیم، انتشارات احتیاج دارد که کتابش را ببینند اما این امکان در این نمایشگاه فراهم نیست.

نجفی مسئول غرفه انتشارات مدرسه برهان که متعلق به وزارت آموزش وپرورش است، گفت: ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین جهت برگزاری نمایشگاه، باید این نکته را یادآور شوم که نحوه چینش غرفه ها و انتشاراتی ها مناسب به نظر نمی رسد، تعدادی از غرفه ها طبقه همکف قرار دارند، تعدادی زیرزمین و تعدادی طبقه بالا و این مسئله باعث شده غرفه هایی که طبقه همکف نیستند کمتر مورد استقبال بازدیدنمایندگان قرار بگیرند، در کل فضا مناسب برگزاری نمایشگاه نیست، تعدادی از غرفه ها روی بالکن ساختمان قرار گرفته و مسقف نیست، روزهای ابتدایی نمایشگاه سرمای هوا بسیار اذیت نماینده بود که البته توانستند با استفاده از داربست و برزنت فضای نسبتا بهتری را ایجاد نمایند.

وی اضافه نمود: تعدادی از ناشرین زمانی که به این محل آمدند، با دیدن اینجا و نحوه چینش غرفه ها از حضور در نمایشگاه منصرف شده و برگشتند، محل نمایشگاه بهتر است یک سالن باشد که همه غرفه ها یکجا و در دسترس مردم قرار بگیرد؛ تبلیغات مسئله مهمی است و باید بیشتر به آن اهمیت داد، زمان نمایشگاه طولانی نیست و تبلیغات باید به گونه ای باشد که خدایی نکرده احساس گردد زحمات مسئولین ثمری نداشته است.

نجفی توضیح داد: استقبال خیلی خوب نیست اما همین تعداد هم که می آیند، با قیمت کتاب ها مشکل دارند، قیمت کاغذ 3 برابر شده و همین مسئله باعث افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

با توجه به آنچه که گفته شد، محل برگزاری نمایشگاه و تبلیغات بیشتر از هر مسئله دیگری باعث گلایه غرفه داران شده است، البته مسئولین اداره ارشاد از انتخاب این محل برای برگزاری نمایشگاه اهداف دیگری مانند استفاده از دیگر ظرفیت های تالار شهر را دنبال می کردند که با اتمام نمایشگاه باید دید آیا مسئولین به خواسته خود رسیده اند یا نه؟

گفتنی است کوشش خبرنگار وبلاگ بازی برای مصاحبه با بعضی غرفه داران که ناشر تخصصی کتاب کودک و نوجوان و یا جزو ناشران بنام در ایران هستند، بی نتیجه ماند و دلیل اصلی آن مسائل اساسی و بسیار زیاد موجود در نمایشگاه است، این ناشران ترجیح دادند سفره دل را باز ننمایند چرا که معتقدند گفتن این مسائل هیچ فایده ای ندارد.

امید است مسئولین محترم استان با ارتباط گیری مستقیم با ناشران و شنیدن گلایه ها و مسائل آنها، کوشش خود را جهت برطرف این موانع و مسائل به کار گیرند و در نمایشگاه های بعدی شاهد وجود این مسائل نباشیم.

دبیر: زهرا حبیب پور

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فضای نامناسب؛ مشکل همیشگی نمایشگاه های کتاب قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای نامناسب؛ مشکل همیشگی نمایشگاه های کتاب قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید