مقایسه پراید 111 با تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2

به گزارش وبلاگ بازی، شکل و قیافه اتومبیل های هاچ بک همواره جذاب و پرطرفدار بوده است. جوانان و بانوان و حتی خانواده های کم جمعیت همه از هواداران این خودروها محسوب می شوند. شاید ظاهر اسپرت و قابلیت اسپرت شدن آن ها باعث این طرفداری شده باشد یا کوچک بودن آن ها و راحتی بیشتر هنگام رانندگی در خیابان های پرترافیک ایران، شاید هم کنترل راحت ترشان. هرچه هست، همواره بازار رقابت بین هاچ بک ها در کشور داغ است و خودروسازان خوب می دانند بهترین و بیشترین سود را از این عرصه کسب می نمایند، پس نباید عرصه رقابت را خالی بگذارند. در این مطلب به مقایسه پراید 111 با تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2می پردازیم تا این خودروی داخلی را با خودروهای مشابه خودش آنالیز کنیم.

مقایسه پراید 111 با تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2

مقایسه پراید 111 با پژو 206 تیپ 2

ابتدا به سراغ مقایسه پراید 111 با پژو 206 تیپ 2 می رویم. طراحی ظاهری و بدنه هر دو خودرو شاید قدیمی باشد، اما پژو 206 با وجود قدمت، همچنان از طراحی بِروزتر و جذاب تری برخوردار است. نسل مدل طراحی هایی مانند پراید سال هاست در دنیا کم رنگ شده است.

نکته دیگر اینکه لطفی از سوی ایران خودرو شامل حال پژو 206 شده که سایپا، پراید را از آن محروم نموده است؛ آن هم پیاده نکردن هنرنمایی های خاصش بر ظاهر پژو 206 است! درواقع طراحی این خودرو از زمان ورود به کشور همان طور بکر و دست نخورده باقی مانده و چیزی از ظاهری که فرانسوی ها برایش در نظر گرفته بودند، کم نشده؛ اما سایپایی ها آزمایش های زیادی روی ظاهر آن انجام داده اند که این خودرو را از طرح اولیه اش دور نموده است.

در داخل کابین خودروها اوضاع کمی متفاوت است. پراید 111 از کیفیت پایین مونتاژ، متریال ضعیف قطعات و سادگی بیش ازحد رنج می برد. صدای زیاد موتور که وارد کابین می گردد و صدای قطعات بی کیفیت داخل کابین در کنار هم سمفونی ناکوکی را می نوازند؛ اما درعوض با وجود کوچک بودن خودرو، فضای کافی برای سرنشینان فراهم شده و در این مدل پراید جایگاه ها نیز راحت تر هستند؛ اما داخل پژو 206، شاید طراحی تکراری باشد، ولی خسته نماینده نیست و همچنان چشم نواز است. کیفیت قطعات و مونتاژ آن ها پایین است اما با توجه به قیمت آن، قابل قبول خواهد بود. صداهای داخل کابینش نیز کمتر از پراید 111 است، اما فضای کافی برای سرنشینان، مخصوصاً سرنشنیان جایگاه عقب ندارد. درواقع افراد قدبلند به شدت در این خودرو با مشکل روبرو می شوند.

با مقایسه پراید 111 با پژو 206 تیپ 2 باید گفت که هرچند قدرت موتور پژو 206 بیشتر است و توان فراوری 75 اسب بخار را دارد، اما استهلاک و هزینه تعمیر موتور پراید کمتر است. همچنین با وجود کم مصرف بودن این موتور، همچنان پراید 111 خودروی کم مصرف تری است.

درباره شتاب حاصله این دو موتور باید گفت شاید شتاب اولیه پراید 111 در دنده های یک و دو بیشتر باشد، اما در ادامه عملکرد پژو 206 بهتر خواهد بود. علاوه بر اینکه هندلینگ (کنترل خودرو در پیچ ها) پراید 111 مشکل دارد، حتی از هندلینگ ضعیف پژو 206 هم ضعیف تر است. ازلحاظ ایمنی گرچه شرایط پژو 206 نیز به دلیل هندلینگ ضعیف و احتمال چپ کردن بالا، چندان خوب نیست اما همچنان اوضاع بهتری نسبت به پراید دارد. چراکه خودرو از بدنه قوی تری بهره می برد و کیفیت ساخت بیشتری دارد؛ اما یکی از بهترین مزیت های پراید استهلاک کم و هزینه پایین تعمیر آن است؛ طوری که در این بخش به راحتی از پژو 206 پیشی می گیرد.

درنهایت باید گفت که پژو 206 خودرویی زیباتر، ایمن تر و قوی تر است اما درعین حال گران تر و پرهزینه تر. شاید بد نباشد که نگاهی به مقایسه پژو 206 با خودروهای مشابه داشته باشید تا اطلاعات بیشتری از این خودرو به دست آورید.

مقایسه پراید 111 با تیبا 2

تیبا 2 و پراید 111 در حال حاضر دو هاچ بک پرفروش داخلی اند که به ترتیب ارزان ترین هاچ بک های ایران نیز محسوب می شوند. تیبا که به عنوان اولین خودروی ملی سایپا و دومین خودرو ملی کشور شناخته می گردد، به وضوح از پراید الگو گرفته است. درواقع سایپا نه تنها نتوانسته از پراید دل ببرد، بلکه خودروی ملی اش را نیز بر پایه آن ساخته است.

در بخش طراحی ظاهری هرچند تیبا نیز از پلتفرم X100 بهره می برد، اما طراحی آن به حق نسبت به پراید بِروزتر و جدیدتر است. نمی توان ظاهر تیبا را بی ایراد و کاملاً متناسب دانست، اما نسبت به پراید که طراحی اولیه آن مربوط به 1990 است، بِروزتر و مدرن تر است. طراحی چراغ ها و سپرها و شیشه ها اگر زیبا هم نباشد، هم خوانی خوبی دارد.

با مقایسه پراید 111 با تیبا 2 باید گفت به جز داشبورد دو خودرو هیچ تفاوتی بین تیبا و پراید وجود ندارد. بنابراین در این بخش هردو به یک شکل عمل می نمایند؛ اما این را نیز نباید فراموش کرد که هرچند درزگیری ها، مونتاژ و کیفیت قطعات تیبا نیز مانند دیگر محصولات سایپا پایین است اما از پراید اوضاع بهتری دارد.

موتور 1.5 لیتری تیبا توان فراوری 87 اسب بخار را دارد که از موتور 1.3 لیتری پراید با توان فراوری 63 اسب بخار قوی تر است؛ اما وزن بیشتر تیبا که ایمنی بیشترش را نیز تأمین می نماید، باعث شده که شتاب اولیه دو خودرو یکی باشد. هندلینگ تیبا نیز به نعمت همین وزن بیشتر بهتر است و خودرو بهتر کنترل می گردد؛ اما جعبه دنده پنج سرعتی هر دو خودرو عملکرد خشک و ضعیفی دارد و تعویض دنده در آن ها چندان راحت صورت نمی گیرد.

درباره مصرف سوخت دو خودرو نیز باید گفت هر دو کم مصرف هستند و با وجود وزن بیشتر تیبا به دلیل بِروزتر بودن موتور آن مصرفش بالا نرفته است. در بخش ایمنی نیز هرچند تیبا هم خودروی ایمنی محسوب نمی گردد، اما شرایط بهتری از پراید 111 دارد.

امیدواریم که این مقایسه پراید 111 با خودروهای مشابه اش توانسته باشد دید روشنی از این خودرو و ارزش خرید آن در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

درباره پراید 111 بیشتر بخوانید:

  • معرفی پراید 111 و آنالیز بازار آن در ایران
  • تجربه رانندگی با پراید 111
منبع: دیوار

به "مقایسه پراید 111 با تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه پراید 111 با تیبا 2 و پژو 206 تیپ 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید