عکس ، درخشش استثنایی یک ستاره در آسمان

به گزارش وبلاگ بازی، ایسنا نوشت: آژانس فضایی اروپا تصویری از یک کهکشان مارپیچی منتشر نموده است.

عکس ، درخشش استثنایی یک ستاره در آسمان

بازوهای مارپیچی شگفت انگیز کهکشان ان جی سی 5495(NGC 5495) به وسیله دوربین میدان وسیع 3 تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا به تصویر کشیده شده است. این کهکشان در فاصله حدود 300 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مار باریک(Hydra) قرار گرفته است و یک کهکشان سیفرت است.

کهکشان های سیفرت یکی از دو گروه بزرگ هسته های کهکشانی فعال با درخشندگی مرکزی بسیار بالا هستند. این هسته های درخشان تحت سلطه نور ساطع شده از غبار و گاز کیهانی که به یک سیاهچاله بزرگ می ریزند، قرار دارند. این تصویر از مجموعه مشاهدات ستاره شناسانی که در حال مطالعه ابرسیاهچاله های قلب کهکشان ها هستند، به دست آمده است.

مطالعه نواحی مرکزی کهکشان ها می تواند چالش برانگیز باشد و علاوه بر آن نوری که به وسیله ماده های در حال سقوط به ابرسیاهچاله ایجاد می گردد، نواحی تشکیل ستاره ها و نور ستاره های موجود به درخشندگی هسته های کهکشانی یاری می نماید.

دید شفاف هابل به اخترشناسان یاری کرد تا منابع مختلف نور در هسته کهکشان ان جی سی 5495 را تفکیک نمایند و بعلاوه به دقت جرم ابرسیاهچاله آن را بسنجند.

علاوه بر کهکشان ذکر شده دو ستاره نیز در این تصویر قابل مشاهده است. یکی از آن ها درست خارج از مرکز کهکشان ان جی سی 5495 قرار گرفته است و دیگری در کنار این کهکشان به طور قابل توجهی دیده می گردد. این اجرام اگرچه از نظر بصری مکان یکسانی در آسمان دارند اما نسبت به کهکشان ان جی سی 5495 به ما نزدیک ترند. این دو ستاره در کهکشان راه شیری قرار گرفته اند و با پراش های نوری که در نتیجه تصویر برداری هابل ایجاد شده، احاطه شده اند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، درخشش استثنایی یک ستاره در آسمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، درخشش استثنایی یک ستاره در آسمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید