درمان سنگ صفرا چگونه انجام می گردد؟

به گزارش وبلاگ بازی، تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن می تواند سبب ابتلا به سنگ صفرا گردد، گفت ریسک ابتلا به این بیماری به ویژه در زنان همزمان با افزایش سن و چاقی بیشتر است.

درمان سنگ صفرا چگونه انجام می گردد؟

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، احمد شواخی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت گوارش درباره بیماری های گوارشی و ارتباط آن با چاقی اظهار کرد: اضافه وزن و چاقی می تواند سبب بروز مسائل زیادی در دستگاه گوارش از جمله ریفلاکس، کبد چرب، سنگ صفرا و سرطان های مختلف گردد بنابراین پیشگیری و درمان به موقع چاقی می تواند در جلوگیری از بیماری های گوناگون بسیار حائز اهمیت باشد.

وی اضافه نمود: سنگ صفرا به ویژه در زنان همزمان با افزایش سن و چاقی بیشتر بروز می یابد و این مشکل می تواند در آینده برای بیمار مسائلی مانند عفونت مجاری صفراوی، التهاب کیسه صفرا، درد صفراوی، التهاب لوزالمعده و سرطان پانکراس را به همراه داشته باشد.

دکتر شواخی درباره علائم ابتلا به سنگ صفرا گفت: در بسیاری از مواقع افراد مبتلا به سنگ صفرا بدون علامت هستند ولی به طور کلی دردهای فوق العاده شدید که در 20 دقیقه آغاز و به پیک می رسند و اصولاً دو تا چهار ساعت به طول می انجامد از علائم ابتلا به سنگ صفرا است بعلاوه این درد با درد معده متفاوت بوده و بسیار شدید و آزاردهنده است و می تواند فرد را به بیمارستان کشاند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در کنار درد ناشی از سنگ صفرا ممکن است التهاب و عفونت هم بروز یابد و گاهی فرد با علایمی مانند تب، حال عمومی بد، شکم درد هم چنین استفراغ مکرر همراه گردد.

دکتر شواخی درباره درمان سنگ صفرا گفت: سنگ هایی که بدون علامت باشند معمولاً درمان خاصی احتیاج ندارند ولی اگر درد شدید باشد و کیسه صفرا هم ملتهب گردد احتیاج به جراحی است بعلاوه اگر سنگ وارد مجاری صفراوی گردد علاوه بر برداشتن کیسه صفرا باید سنگ از طرقی خارج گردد که در حال حاضر با استفاده از روش هایی به وسیله روده با دستگاه آندوسکوپ سنگ را از مجاری صفراوی خارج می نمایند.

وی در سرانجام تاکید نمود: بهتر است افراد پیشگیری را حائز اهمیت قرار دهند و با کنترل وزن، تحرک بدنی، سبک زندگی سالم و استفاده از غذاهای مناسب مانع از بروز چاقی و اضافه وزن خود و افراد خانواده شان شوند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "درمان سنگ صفرا چگونه انجام می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سنگ صفرا چگونه انجام می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید