آنالیز فورد ماستانگ شلبی جی تی 350 و جی تی 500
به گزارش وبلاگ بازی، ماستانگ شلبی جی تی گونه ای پر قدرت و پر شتاب از فورد ماستانگ است که از سال 1965 تا 1968 به وسیله کارخانه شلبی و از سال 1969 تا 1970 به وسیله فورد ساخته شد. با معرفی ماشین تازه فورد ماستانگ در سال 2005 نام شلبی هم بار دیگر به عنوان نسخه ای خاص از این ماشین با قدرت و کارآیی بالا به وسیله فورد در صدر مدل های تازه نشست.
کارول هال شلبی راننده مسابقات اتومبیل رانی و طراح اتومبیل بود. او با طراحی ماشین های پر قدرت و تغییر دادن ماشین های استاندارد آن موقع معروف شد و در سال 1962 کمپانی شلبی امریکن را تاسیس کرد. او در سال های 1958 و 1959 در مسابقات فرمول یک بین المللی شرکت کرد، اما موفقیت بزرگ زندگی حرفه ای خود را در رانندگی در سال 1959 و در مسابقات بیست و چهار ساعته بین المللی Le Mans کسب کرد که با اتومبیل استون مارتین دی بی آر یک به قهرمانی رسید.
بیشتر بخوانید: آنالیز جیپ ویلیز؛ جنگجوی کوهستان
فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
نمای کناری فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
نمای جلوی فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
نمای پشتی فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
قبلی 1 از 4 بعدی
نسل اول شلبی بر اساس ماشین فورد ماستانگ با نام جی تی 350 با بدنه ای سبک تر، کوچک تر و موتور 7/4 لیتری و قدرت 306 اسب به بازار عرضه شد. موتور این مدل در واقع از 271 اسب تقویت و ارتقاء داده شده بود. همین موتور پر قدرت یکی از موثر ترین ابزارهای تبلیغاتی برای فروش شلبی شد. بیشتر مردم این ماشین ها را با نام کبرا می شناسند که ماشینی است با شکلی بسیار شبیه به جی تی 350 و در همان زمان، به وسیله کمپانی شلبی امریکن ساخته می شد. البته لوگوی هر دوی این ماشین ها یک مار کبرا بود و هر دو در رنگ ها و با خط کشی های مشابه عرضه می شدند. در واقع، این ماشین ها زندگی خود را به عنوان یک ماستانگ عادی 4 دنده دستی آغاز می کردند.
با انتقال به کارخانه شلبی آمریکن، تغییرات آن ها بر اساس سفارش آغاز می شد؛ تقویت موتور، تعویض و تقویت ترمزهای بشکه ای عقب و ارتقای سیستم ترمزهای دیسکی جلو از اساسی ترین این تغییرات بود. در واقع، جی تی 350 برای راحتی و رانندگی خانوادگی طراحی نشده بود. این ماشین قدرت بسیار زیادی داشت و برای کسی خوشایند بود که از رانندگی لذت می برد و در پی قدرت و سرعت بود، نه راحتی و نرمی.
در سال 1966 این مشخصات کمی تغییر کرد و با اضافه کردن دو جایگاه در عقب و طیف وسیع تری از رنگ های قابل انتخاب و وسایل دیگر مانند رادیو و کولر، شلبی علاقه مندان بیشتری را به خود جذب کرد. جی تی 500 در سال 1967 با موتور هشت سیلندری، 360 اسب قدرت و حداکثر سرعت 212 کیلومتر در ساعت به فراوری رسید. در سال 1968 نام کبرا بر روی هر دو ماشین نقش بست و به نام های شلبی کبرا جی تی 500 و شلبی کبرا جی تی 350 به بازار آمد.
بیشتر بخوانید: آنالیز دلورین دی ام سی 12؛ شاهکار یک خلافکار
نمای داخلی فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
نمای داخلی فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
نمای داخلی فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
نمای داخلی فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
فورد ماستانگ شلبی جی تی 350
قبلی 1 از 5 بعدی
از سال 1969 جی تی ها بار دیگر نام کبرا را از دست دادند و به نام قبلی خودشان بازگشتند. اما در سال 1969 شکل این ماشین به طور قابل توجهی عوض شد و قیافه نو آن در زمان خودش غوغایی در بین ماشین بازها، به خصوص هواداران ماشین های امریکایی، به پا کرد. در سال 1970 هیچ اتومبیلی با مشخصات شلبی جی تی 350 یا 500 از خط فراوری فورد بیرون نیامد و همان مدل های سال 69 که هنوز در انبار کارخانه بود، به عنوان مدل 70 در بازار فروخته شد. البته این کار قانونی و با نظارت اف بی آی و ثبت شماره های شناسایی این ماشین ها انجام شد.
نسل دوم شلبی اما در سال 2005 و با تغییرات عمده به بازار برگشت و همه کسانی را که سال ها منتظر تماشا ماشین های فورد شلبی بودند، شگفت زده کرد.
این ماشین قرار بود با موتور 4/5 لیتری و 500 اسب قدرت در یک موتور 8 سیلندری سوپر شارژ و جعبه دنده دستی 6 سرعته به بازار عرضه گردد. نسل دوم شلبی با همکاری تیم SVT کمپانی فورد و شخص کارول شلبی به مدت سه سال و به تعداد محدود حدود ده هزار دستگاه در سال ساخته شد.
کارول شلبی در سال 2012 در سن 89 سالگی در شهر دالاس استان تگزاس امریکا درگذشت. هنوز امضای او روی داشبورد برخی از اتومبیل های ساخت شلبی، قیمت این ماشین ها را در حراجی های بزرگ چند برابر می نماید.
***
شما می توانید در وبلاگ بازی نگاهی به آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.
منبع: بلاگ دیوار