برای اولین بار دو فروند هواپیمای ایرباس A380 بازنشسته شدند!

به گزارش وبلاگ بازی، هواپیمای ایرباس ای 380

دو فروند هواپیمای ایرباس A380 سوپرجمبو پس از اینکه نتوانستند خریدار جدیدی پیدا نمایند بازنشسته شدند و اوراق خواهند شد. هواپیمای ایرباس ای 380 ده سال است که وارد صنعت هواپیمایی شده اند و برای اولین بار است که دو فروند از این مدل هواپیما بازنشسته می شوند. مذاکرات با بریتیش ایرویز، ایران ایر و های فلای بی نتیجه بوده و این ایرلاین ها حاضر به خرید این دو هواپیما نشدند. در نهایت تصمیم بر بازنشستگی این دو هواپیما گرفته شد و قرار است قطعات آن ها از هم جدا گردد. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این خبر بیشتر بدانیم.

برای اولین بار دو فروند هواپیمای ایرباس A380 بازنشسته شدند!

بازنشستگی بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا

دو فروند هواپیمای ایرباس ای 380 در حال حاضر در دامته های رشته کوه پیرنه پارک شده اند. قرار است در طی 2 سال آینده قطعات این دو هواپیما از هم جدا گردد و به صورت جداگانه به فروش برسد. هواپیمای ایرباس ای 380 ، هواپیمایی پهن پیکر و دو طبقه است و بزرگ ترین هواپیمای مسافربری در دنیا محسوب می گردد. بازنشستگی و اوراق شدن، پایانی نه چندان باشکوه و در خور برای این دو فروند هواپیما است. این دو هواپیما ده سال است که در صنعت هواپیمایی مشغول هستند و در ابتدا قرار بود به عنوان هواپیمای دست دوم به ایرلاین های دیگر فروخته شوند. اما پس از اینکه تمام مذاکرات فروش با ایرلاین های مختلف بی نتیجه ماند، تصمیم بر این شد که این دو هواپیمای ایرباس ای 380 برای اوراق شدن فرستاده گردد و قطعات آن به طور جداگانه فروخته گردد.

موسسه سرمایه گذاری آلمانی دکتر پیترز که مدیریت این هواپیماها را بر عهده دارد در این مورد گفته است: با توجه به قیمت بالای هواپیما و حجم بالای سرمایه گذاری، بسیاری از ایرلاین ها در خصوص آینده سرمایه گذاری روی این هواپیماها مطمئن نبودند. همین امر باعث پیچیده شدن مذاکرات و در نهایت بی نتیجه ماندن آن ها شد.

به گفته این شرکت، در خصوص بریتیش ایرویز، این شرکت قصد داشت از سال 2021 که بعضی از هواپیماهای بوئینگ 747 قدیمی می شوند این هواپیما را مورد استفاده قرار بدهد. برای شرکت دکتر پیترز این زمان بیش از میزان دور بود و خرید و مهامله مناسبی محسوب نمی شد. به همین علت نتوانستیم با این ایرلاین به توافق برسیم.

در خصوص شرکت ایران ایر هم محدودیت های سیاسی مالی مانع از انجام این معامله شد و های فلای هم نتوانست زیرساخت های مناسب برای این معامله را ایجاد کند. در نتیجه نتوانستیم با هیچ ایرلاینی به توافق فروش برسیم و در نهایت، تصمیم گرفتیم دو فرند هواپیمای ایرباس ای 380 را اوراق کنیم و از قطعاتش استفاده کنیم.

هواپیماهای دوطبقه سوپرجمبو یک دهه قبل و هنگام فروش قیمتی معادل 250 میلیون دلار داشتند. در حال حاضر قیمت آن ها چیزی بالغ بر 445 میلیون دلار برآورد شده و به این ترتیب، این مدل هواپیما را به گران ترین مدل ایرباس تبدیل نموده است. اوراق کردن و فروش قطعات هواپیما می تواند حدود 80 میلیون دلار بابت هر هواپیما برای شرکت عایدی داشته باشد. در 28 ژوئن از سرمایه گذاران درخواست شد که با این اقدام موافقت نمایند.

کمیاب بودن قطعات

همان طور که گفتیم این دوفروند هواپیما، نخستین هواپیماهای ایرباس ای 380 هستند که بازنشسته می شوند. قرار است قطعات مهم این هواپیما مثل موتور و … در معرض فروش قرار بگیرد. از آنجا که تا به امروز هیچ هواپیمای ایرباس ای 380 سوپرجمبو بازنشسته و اوراق نشده است قطعات دست دوم این هواپیما بسیار کمیاب و با ارزش هستند. به همین علت، فروش قطعات این هواپیما راه چاره جایگزین مناسب و سودآوری به نظر می رسد. در حال حاضر، بعضی ایرلاین درخواست خرید این قطعات را مطرح نموده اند و قرار است قطعات این دو هواپیما پس از اوراق شدن در معرض فروش دنیای قرار بگیرد.

این دو هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی سنگاپور ایرلاینز بوده و پس از ده سال این هواپیماها را مرجوع نموده است. شرکت دکتر پیترز از اواسط سال 2017 که این رخ داد در پی خریداران تازه بوده است. فروش هواپیمای ایرباس ای 380 اخیرا کاهش پیدا نموده و ایرلاین ها بیشتر ترجیح می دهند هواپیماهای دو موتوره پهن پیکر که مصرف سوخت کمتری دارند را خریداری نمایند.

شرکت سرمایه گذاری دکتر پیترز در ماه نوامبر اعلام نموده بود که دو هواپیمای ایرباس ای 380 را در منطقه Tarbes در دامنه رشته کوه های پیرنه نگهداری خواهد نمود تا مالکان و خریداران تازهی برای آن ها پیدا کند. اما پس از اینکه خریدار مناسبی برای هواپیماها پیدا نشد تصمیم بر اوراق کردن هواپیماها گرفته شد. شرکت هواپیماسازی ایرباس اما با اوراق کردن این دو هواپیما موافق نیست و همچنان به بازار دست دوم هواپیمای ایرباس ای 380 و پتانسیل هواپیماها برای باقی ماندن در صنعت هواپیمایی اعتقاد دارد.

آینده هواپیمای ایرباس ای 380

سفارش 20 فروند هواپیمای تازه ایرباس ای 380 که از سوی هواپیمایی امارات مطرح شده آینده این مدل هواپیما را تضمین نموده است. هواپیمایی امارات تنها ایرلاینی است که تمرکز اصلی خود را بر هواپیماهای ایرباس ای 380 قرار داده است. این قرارداد ساخت این مدل هواپیما را تا سال 2029 تضمین نموده و علاوه بر این، ایرلاین اماراتی سفارش 16 فروند هواپیمای ایرباس ای 380 دیگر را نیز ارائه نموده است.

بر اساس وبسایت شرکت ایرباس، هواپیمای ایرباس ای 380 در مجموع 331 سفارش داشته و تا به امروز 226 فروند هواپیما به مالکانشان تحویل داده شده اند. به گفته مدیرعامل شرکت دکترپیترز، زمانی که ده سال پیش هواپیمای ایرباس ای 380 برای اولین بار عرضه شد شور و هیجان زیادی در صنعت هواپیمایی ایجاد کرد. تا به امروز من هیچ مسافری را ندیده ام که بگوید هواپیمای ایرباس ای 380، هواپیمای بدی است. شاید در چند سال آینده بازار دست دوم این مدل هواپیما هم رونق بهتری پیدا کند. هواپیمای سوپرجمبو ایرباس ای 380 بزرگ ترین هواپیمای مسافربری در دنیا است و گنجایش جابجایی 525 مسافر را در سه کلاس پروازی دارد. این هواپیما چهارموتوره، پهن پیکر و دوطبقه است و به وسیله شرکت هواپیماسازی ایرباس فراوری و بازار عرضه شده است.

منبع: traveller.com.au

منبع: الی گشت

به "برای اولین بار دو فروند هواپیمای ایرباس A380 بازنشسته شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اولین بار دو فروند هواپیمای ایرباس A380 بازنشسته شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید