بازگشت به سرکار؛ بدون ماسک و دستکش

به گزارش وبلاگ بازی، به مردم می گویند: از وزارت بهداشت بپرسید، از میان تمام افرادی که روزانه به داروخانه ها مراجعه می نمایند و ماسک و دستکش می خواهند و این جمله را از داروخانه دارها می شنوند، بعید است کسی پیدا گردد و واقعا از وزارت بهداشت بپرسد که چرا داروخانه ها ماسک و دستکش ندارند. حتی اگر تماس هم بگیرند بعید است کسی جوابگو باشد.

بازگشت به سرکار؛ بدون ماسک و دستکش

وبلاگ بازی - فرخنده رفائی: سر وزارت بهداشت این روزها خیلی شلوغ است و مردم مانده اند با سوالاتی که هیچ مرجعی جوابگوی آنها نیست. ستاد ملی مدیریت کرونا فهرست مشاغل پرخطر را، با هماهنگی اتاق اصناف و وزارت بهداشت، اعلام نموده، حالا بسیاری از مشاغل برای شروع فعالیت مجوز گرفته اند. البته حتی پیش از اعلام این فهرست هم بسیاری از مردم با توجه به سختی های معیشت، تصمیم به بازگشت به سر کارهایشان گرفته بودند. بعد از سرانجام تعطیلات عید نوروز خیابان های شهرها شلوغ و بعضا پرترافیک شده و بسیاری به سر کارهای خود برگشته اند در حالی که کرونا در تمام شهرها و استان ها همچنان مبتلا می نماید و قربانی می گیرد.

سیاست یک بام و دوهوایی که از یک سو مردم را به ماندن در خانه ها و ادامه قرنطینه تشویق می نماید و از سوی دیگر برای بازگشایی بسیاری از مراکز اداری و غیراداری مجوز صادر نموده و تدبیر موثری هم برای تامین معاش قرنطینه شده ها ندارد، مردم را به خیابان ها کشانده اما با این حال اقلام محافظتی و بهداشتی مثل ماسک و دستکش کمیاب و گران است و به دشواری می توان آنها را تهیه کرد.

  • افزایش ظرفیت فراوری ماسک

دبیر ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با وبلاگ بازی می گوید؛ بخشی از ماسک مورد احتیاج به وسیله واردات در حال تامین است اما در توزیع این محصول به خصوص ماسک جراحی و ان 95 اولویت با بیمارستان ها و مراکز درمانی است.

جمشید گلپور از افزایش ظرفیت فراوری ماسک خبر می دهد و اضافه می نماید: برای تامین ماسک مورد احتیاج مصارف عام، ظرفیت های جدید فراوری ماسک 3 لایه در تشکل های صنفی فعال شده و با این فرایند میزان فراوری ماسک از 400 هزارعدد به یک میلیون عدد رسیده و این رقم ظرف یک هفته آینده به 2 میلیون عدد افزایش خواهد یافت. این وعده ای است که وزیر صنعت نیز هفته گذشته ارائه داده بود.

رضا رحمانی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا گفت در روزهای آینده با راه اندازی دستگاه های جدید، فراوری ماسک افزایش پیدا می نماید و دیگر احتیاج به واردات آن نخواهیم داشت. وزیر در ادامه اما گفته بود فقط در چند روز نخست که درخواست ها برای اقلام بهداشتی به یکباره چندین برابر شد، کمبودهایی وجود داشت و به سرعت برطرف شد، ادعایی که با تجربه مردم در مدت یک ماه و نیم گذشته از شیوع کووید19 در کشور، بسیار متفاوت است.

  • تامین احتیاج داروخانه ها با ظرفیت های خارج از شبکه

درباره دستکش و گان هم دبیر ستاد مقابله با کرونا از افزایش فراوری خبر می دهد؛ افزایش فراوریی که البته معلوم نیست چیزی از آن به مردم می رسد یا خیر.

به گفته گلپور میزان فراوری لباس یکسره ضدعفونی مورد احتیاج کادر درمانی در داخل کشور افزایش یافته و با رشد بیشتر فراوری در آینده نزدیک واردات این اقلام نیز متوقف می گردد، اما باید توجه داشت که با وجود احتیاج روزانه بالا به انواع ماسک و دستکش، در تامین این گونه اقلام اولویت با مراکز درمانی است.

دبیر ستاد مقابله با کرونای وزارت صنعت تاکید می نماید هنوز بحثی برای عرضه این محصولات درداروخانه ها مطرح نیست اما با این وجود بعضی انواع ماکس و دستکش که توسط بعضی ظرفیت های خارج از شبکه فراوری و تامین می گردد در فروشگاه ها و داروخانه ها نیزعرضه می گردد.

به گفته گلپور، وزارت صنعت وظیفه لجستیک و تامین اقلام کرونایی مورد احتیاج بازار را بر عهده دارد و در زمینه بعضی اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا مانند مواد ضدعفونی نماینده، صفر تا صد مراحل تامین، توزیع و نظارت بر بازار با ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت است. با این فرایند به نظر می رسد تا یکی دو هفته آینده مشکل تامین اقلام مورد احتیاج بازار حل گردد.

  • افزایش 5برابری قیمت دستکش

از زمان شروع شیوع کرونا در کشور و افزایش تقاضا برای ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی نماینده، در کنار فراورینماینده های روتین، بسیاری از صنایع و اصناف دیگر نیز خطوط فراوری خود را به فراوری این اقلام تغییر دادند و بخش زیادی نیز با واردات تامین شد اما با این حال مردم همچنان برای خرید ماسک، ژل و دستکش با سختی روبرو اند و این اقلام را یا پیدا نمی نمایند یا اگر پیدا نمایند ناچارند بهای بسیار بالایی برای آن بپردازند. قیمت انواع دستکش در این مدت 4 تا 5 برابر شده و هر بسته 200 عددی آن از 28 تا 30هزار تومان به 120 تا 160 هزار تومان رسیده است. حتی دستکش های معروف به کیسه فریزری هم که پیش از شیوع کرونا بسته ای 3 هزار تومان فروخته می شد امروز کمتر از 15هزار تومان پیدا نمی گردد.

البته کمبود دستکش با همه گیری کووید19 در جهان به مسئله ای جهانی تبدیل شده و ایران تنها کشوری نیست که با آن درگیر است. در تمام جهان ظرفیت بسیاری از صنایع غیرمرتبط به فراوری ماسک و گان و دستکش اختصاص یافته تا با تامین این اقلام ضریب انتقال بیماری کاهش یابد اما کمبود همچنان پابرجاست.

با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با رسانه ها مشکل اصلی را در این حوزه متوجه بخش توزیع دانسته است. رحمانی هفته پیش در زمینه کمبود اقلام محافظتی در برابر کرونا گفت: بعضی کارخانه ها تغییر خط فراوری داده و مشغول فراوری ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی نماینده هستند. این نشان می دهد که ما از نظر فراوری مشکل نداریم و مسئله در شبکه توزیع است. باید نظارت های لازم صورت گیرد، کما اینکه در روزهای اخیر هماهنگی های بیشتری برای این موضوع ایجاد شده است. انتظار می رود که با استفاده از ظرفیت های فراوریی کشور و هم افزایی بین دستگاه های مختلف مشکل کمبود مواد ضدعفونی نماینده، دستکش و تجهیزات مورد احتیاج برطرف گردد . در بحث فراوری ماسک به علت تقاضای بسیار زیاد هنوز کمبودهایی داریم، اما تا چند روز آینده با نصب دستگاه های جدید به آن عدد وزارت بهداشت خواهیم رسید و با بهره برداری، دیگر احتیاج به واردات نخواهیم داشت.

  • مشکل ضدعفونی نماینده نداریم

دبیر ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت آماری در زمینه فراوری دستکش ارائه نمی دهد اما درباره مواد ضدعفونی نماینده خبرهای خوبی دارد.

گلپور می گوید: آمار دقیقی در زمینه میزان فراوری و احتیاج بازار به انواع دستکش نداریم اما با درخواست وزارت بهداشت، وزارت صنعت به بازار محصولات ضدعفونی نماینده ورود نموده و با تامین الکل مورد نیز کارخانه ها و رشد فراوری و عرضه مواد ضدعفونی اکنون بازار اشباع شده است.

او می افزاید: اکنون 22 شرکت به فراوری مواد ضدعفونی مشغول هستند که نظارت بر فراوری آنها برعهده وزارت صنعت است. همچنین با رشد فراوری و بهبود شرایط تامین الکل و عرضه آن در سطح داروخانه ها، اکنون شرایط عرضه الکل نیز بهتر شده است.

  • دغدغه های ادامه دار

در شرایطی که سیاست های پیشگیرانه در کل کشورهای درگیر با کرونا مبتنی بر قرنطینه خانگی و تامین مایحتاج مردم برای جلوگیری از خروج آنها از خانه تدوین شده، در ایران با وجود ادامه موج بیماری با تصمیم ستاد ملی کرونا کارکنان بسیاری از مشاغل که کم ریسک عنوان گرفته اند از 23 فروردین به سر کارهای خود بازگشته اند. بازگشایی کسب وکارها و تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در حالی اجرا شده که تامین تجهیزات اولیه برای اجرای این پروتکل ها و پیشگیری از گسترش بیماری، همچنان مهم ترین دغدغه شهفرایندان است.

منبع: همشهری آنلاین

به "بازگشت به سرکار؛ بدون ماسک و دستکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت به سرکار؛ بدون ماسک و دستکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید