افزایش 300 درصدی گازبها در واحدهای صنعتی خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ بازی، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی گفت: با توجه به افزایش قیمت جهانی گاز و افزایش قیمت دلار از ابتداء امسال تا به امروز گازبهای واحدهای صنعتی حدود 300 درصد افزایش داشته است .

افزایش 300 درصدی گازبها در واحدهای صنعتی خراسان رضوی

امیر مهدی مرادی در گفت وگو با وبلاگ بازی در مورد افزایش قیمت گازبها در واحدهای صنعتی و مسائل مربوط به آن اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی گاز و افزایش قیمت دلار از ابتداء امسال تا به امروز گازبهای واحدهای صنعتی حدود 300 درصد افزایش داشته است . بعلاوه در بهمن ماه سال گذشته نیز با افزایش 100 درصدی نرخ گاز روبه رو بودیم. بنابراین از تاریخ مشابه سال گذشته تا به امروز 400 درصد افزایش نرخ گاز را در واحدهای صنعتی شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: با افزایش نرخ گازبها قیمت تمام شده کالاها نیز افزایش پیدا نموده و واحدها ناچار هستند محصول خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند و خود به خود تورم دیگری نیز به جامعه تحمیل خواهد شد.

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی عنوان نمود: در صنایع انرژی بری همانند سیمان با ورشکستگی کارخانه ها روبه رو شدیم زیرا از طرفی دولت قیمت سوخت را در این صنایع افزایش داده و از طرفی نیز حدی را برای فروش آن مشخص می نماید بنابراین بعضی کارخانه ها از جهت فراوری خارج می شوند و کارخانه های به جای مانده باید فراوری را جبران نمایند. این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می گردد و با افزایش تقاضا و کاهش عرضه با قیمت های نجومی روبه رو خواهیم شد.

مرادی توضیح داد: این مسائل را می توان در صنایع کاشی، سرامیک، چینی و... نیز مشاهده کرد زیرا تمام این صنایع انرژی بر هستند و با افزایش هزینه های فراوری، مقدار فروش و عایدی این کارخانجات کاهش پیدا نموده و این صنایع با مشکل روبرو خواهند شد.

وی باتوجه به احتمال قطعی گاز در نیمسال دوم امسال اظهار داشت: امسال نیز احتمال قطعی گاز وجود دارد و شرکت گاز نیز این احتمال را تایید و به صنایع اعلام نموده است، اما با قطعی های برق که در تابستان رخ داد صنایع آمادگی این قطعی ها را خواهند داشت. بعلاوه با همکاری سازمان صنایع و مشارکت شرکت پخش فرآورده های نفتی بعضی از صنایع که قابلیت ذخیره سازی سوخت دوم را داشتند در این مدت توانستند بخش عمده ای از احتیاج خود را ذخیره نمایند.

دبیر اجرایی انجمن صنایع خراسان رضوی توضیح داد: علاوه بر قطعی گاز احتمال قطع برق نیز در زمستان وجود دارد و عمده نگرانی ما درباره این موضوع است زیرا صنایع کوچکتر امکان ذخیره سازی سوخت دوم را نداشته، اما صنایع بزرگی همانند سیمان اغلب توانستند ذخیره خود را حفظ نمایند.

مرادی عنوان نمود: قراردادهای شرکت گاز خراسان رضوی برای تامین گاز صنایع معمولا 9 ماهه بوده و واحدهای صنعتی در ماه های دیگر سال از سوخت مایع استفاده می نمایند. البته سوخت های مایع همانند مازوت مسائل زیست محیطی فراوانی در پی داشته و سازمان محیط زیست مطابق قانون مکلف است یک درصد از فروش واحدهای صنعتی را به جریمه آن ها اختصاص دهد. بعلاوه استفاده از سوخت مایع و خرید آن از بازارهای آزاد باعث افزایش هزینه های فراوری نیز می گردد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که تا سال های گذشته سازمان صنایع و دیگر سازمان ها فشار محسوسی برای جایگزینی گاز به جای سوخت های مایع مثل مازوت و گازوئیل به واحدهای صنعتی آوردند، اما امروزه که همه صنایع سوخت خود را با گاز تامین می نمایند شاهد افزایش نرخ گاز بوده و نمی توانیم آن را تامین کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش 300 درصدی گازبها در واحدهای صنعتی خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 300 درصدی گازبها در واحدهای صنعتی خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید