اتوبوس های سیار، سرپناه شب های سرد بی خانمان ها ، آمار فوت معتادان خیابانی بر اثر سرما به صفر رسید

به گزارش وبلاگ بازی، این اتوبوس نه مبدا دارد و نه مقصد. مکانش ثابت و مسافرانش افراد بی سرپناه و بی خانمان است. اتوبوس سیار حامی شهر عنوان طرحی است با این هدف که بی خانمان ها شب های استخوان سوز را دیگر در گوشه خیابان ها و بوستان به صبح نرسانند.

اتوبوس های سیار، سرپناه شب های سرد بی خانمان ها ، آمار فوت معتادان خیابانی بر اثر سرما به صفر رسید

وبلاگ بازی - ثریا روزبهانی: بر خلاف همواره در ایستگاه منتظر اتوبوس نمی مانیم تا بیاید و ما را به سمت مقصدمان ببرد. مبدا و مقصد اتوبوس سیار حامی شهر، شبیه هم است. یکی از محل های استقرار این اتوبوس ها حوالی پایانه غرب است. ساعت از یک شب گذشته و 4 نفر تا به امروز مهمان این اتوبوس شده اند. هر کدام روی صندلی اتوبوس گوشه ای از اتوبوس نشسته و پتو را تا زیر چانه اش بالا کشیده اند. مسافری تازه از راه می رسد و در بدو ورود پک غذا و پتو می گیرد و به سمت صندلی در انتهای اتوبوس می رود. از ساک دستش تعیین است از شهرستان آمده و تازه وارد تهران شده و سرپناهی ندارد. سال جاری طرح حامی شهر به نوعی حامی بی سرپناه ها شده است.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

حامی شهر

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهر تهران در باره طرح اتوبوس سیار حامی شهر شرح می دهد و می گوید: براساس برنامه های مدیریت شهری برای شهروندان تهران به ویژه اقشاری که به هر دلیلی بی خانمان یا بی سرپناه هستند مانند مسافران، کارگران فصلی که گاه یک یا 2 شب به محل اسکان احتیاج دارند و بعلاوه بی سرپناهانی که ممکن است در شهر باشند. در واقع این افراد به اسکان موقت احتیاج دارند. به همین دلیل طرح اسکان از سوی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در حال اجراست. گام نخست در طرح اسکان، یاری کردن به این افراد برای انتقال به مددسراهای سازمان خدمات اجتماعی در سراسر تهران است. انتقال افراد بی سرپناه در سال گذشته با 15 خودرو ون انجام می شد.

احمد احمدی صدر می افزاید: از ابتدای کار مدیریت شهری تازه بیش از 5 هزار ظرفیت در مددسراها و گرمخانه ها برای معتادان متجاهر ایجاد شده است. این 5 هزار ظرفیت یک اتفاق خوب برای شهر تهران محسوب می گردد. اغلب معتادان متجاهر بودند و اکنون طبق قانون باید در یک محیط خاص بین 6 ماه تا یک سال نگهداری شوند و مجرم تلقی می شوند. به همین دلیل اینها از داخل گرمخانه ها انتقال داده شدند به مراکز ماده 16 و با این انتقال، ظرفیت گرمخانه هایمان نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش پیدا نموده است. به همین دلیل گرمخانه ها آمادگی پذیرایی از کسانی را دارند که به هر دلیلی یک یا 2 شب احتیاج به اسکان موقت دارند.

افزایش چند برابری خودروهای گشت در منطقه ها

سال های گذشته تعدادی از بی خانمان ها به خاطر سرما صبح روز بعد را نمی دیدند، اما با اجرای این طرح اتفاقات خوشایندی محقق شده است که مدیر عامل سازمان رفاه شهرداری به آن اشاره می نماید و می گوید: سال جاری برای اینکه بتوانیم خدمات بیشتری به این افراد ارائه بدهیم و در واقع کمترین حضور افراد بی سرپناه را در شب های سرد در سطح شهر داشته باشیم، تعداد این خودروها را افزایش دادیم. اکنون 40 خودرو در این زمینه خدمات رسانی می نمایند.

او تاکید می نماید که به همین دلیل برای 22 منطقه مرکز، اعتباری جداگانه اختصاص یافته است که هر منطقه به صورت ویژه یک خودرو برای گشت داشته باشد: بعلاوه ما هم مستقلاً در سازمان 15 خودرو دیگر را دیگر را به صورت پشتیبانی قرار دادیم تا در زمینه انتقال بی سرپناهان به مددسراها، به منطقه ها یاری نمایند. علاوه بر استقرار خوردوهای ون در منطقه ها 22 گانه شهر تهران، 10 اتوبوس را هم در نقاط شناسایی شده از حضور و تجمع افراد بی خانمان فعال کردیم تا در صورت مشاهده افرادی که تمایل ندارند به هر دلیلی به گرمخانه برود و تمایل به اسکان موقت یک شبه دارند، سرپناه داشته باشد.

اسکان موقت اما اثربخش

در واقع این اتوبوس ها، اتوبوس هایی است که از ناوگان اتوبوسرانی خارج شده و در مسیر و خطوط اتوبوسرانی تردد ندارند و فعال نیستند. این اتوبوس های سیار در چند نقطه که در تهران پیش بینی کردیم، مستقر می شوند. این اتوبوس ها در میدان هایی همانند میدان تجریش، راه آهن یا نزدیک پایانه های مسافربری و ترمینال ها میدان ثابت است. حتی مسافرهای شهرستانی که نیمه شب به تهران می رسند و جایی هم ندارند و نمی خواهند به گرمخانه یا مهمانسرا و هتل بروند، در این اتوبوس ها به آنها خدمات ارائه می گردد.

احمدی صدر می گوید: این اتوبوس کاملاً موقت و اضطراری پیش بینی شده است تا کسی بیرون نماند. با اجرای طرح حامی شهر در سال گذشته آمار معتادان خیابانی که شب را بدون سرپناه می گذراندند و بر اثر سرما فوت می شدند، به صفر رسید. سال جاری هم امیدواریم با اجرای گشت سیار حامی شهر و اسکان اتوبوسی، فوتی ها نداشته باشیم. این اتوبوس ها به سیستم گرمایشی مجهز است و بی خانمان ها با اسکان در داخل آن، از گزند سرما در امان هستند. در اتوبوس مددکار حضور دارد و یک نفر هم به عنوان پشتیبان مددکار است. بعلاوه علاوه بر سرپناه و جای خواب، یک وعده غذا در اختیارشان قرار می گیرد.

اتوبوس خوابی مقوله دیگری است!

این اتوبوس یک سرپناه موقت و به عنوان مددسرای سیار فعالیت می نماید. برخلاف دیدگاه های این روزها در دنیای مجازی، این اقدام به معنای اتوبوس خوابی نیست. احمدی صدر با بیان این مطلب درباره آن شرح می دهد: اکنون بیش از 50 درصد از مراکز تحت پوشش و مددسراها، خالی است، ولی فرد معتاد می داند که اگر به مراکز بیاید باید استحمام کند، اجازه مصرف موادمخدر ندارد، تأمین موادمخدرش برایش مقدور نیست یا از سوی دیگر هیچ شناختی نسبت به این مراکز و فعالیت آن ندارد، به همین دلیل علاقه ای برای رفتن به گرمخانه و مددسرا ندارد. این اتوبوس سیار برای این افراد است که شب را در سرما نگذرانند. هراتوبوس بین 30 تا 35 نفر ظرفیت دارد، منتهی این اتوبوس ها کاملا پر نمی گردد، برای مثال در بازدید شب گذشته در یک اتوبوس 3 نفر، در اتوبوس دیگر 11 نفر و دیگری هم 5 نفر حضور داشتند. وقتی از آنها می پرسیدیم که چرا به گرمخانه ها مراجعه نمی نمایند، می گفتند ما کار داریم و صبح زود می خواهیم برویم و نمی توانیم. یعنی متأسفانه معتادانی بودند که تمایل نداشتند به گرمخانه بروند و از مصرف و محیط مصرف دور باشند.

با 137 تماس بگیرید!

احمدی صدر با بیان اینکه برای ما فرقی نمی نماید فرد معتاد، بی سرپناه، کارتن خواب یا آسیب دیده اجتماعی باشد، اینها را بچه ها و خانواده خودمان می دانیم و به آنها خدمات ارائه می دهیم از شهروندان درخواست می نماید همانند سنوات گذشته اگر بی سرپناه یا کارتن خوابی را دیدند با سامانه 137 با تماس بگیرند تا در اولین فرصت، فرد بی سرپناه به گرمخانه جابه جا گردد. او شرح می دهد: این اولین فرصت هم به این معنا نیست که مثل اورژانس 15 دقیقه یا 20 دقیقه خودشان را برسانند چون گشت های ما سراسر تهران را پوشش می دهد، به همین دلیل سال جاری با افزایش 3 برابری گشت ها در منطقه ها شهر تهران، زمان تقریبی برای جمع آوری و انتقال آسیب دیدگان حدود یک ساعت است.

منبع: همشهری آنلاین

به "اتوبوس های سیار، سرپناه شب های سرد بی خانمان ها ، آمار فوت معتادان خیابانی بر اثر سرما به صفر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس های سیار، سرپناه شب های سرد بی خانمان ها ، آمار فوت معتادان خیابانی بر اثر سرما به صفر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید